Meest recent

    Duitsers bijten van zich af tegenover Trump

    De Duitse bondskanselier Angela Merkel reageert laconiek op de striemende uitval gisteren door de toekomstige Amerikaanse president Donald Trump. Haar vicekanselier Sigmar Gabriel slaat harder terug en zegt dat "de Amerikanen maar betere auto's moeten bouwen als ze willen concurreren".

    In een interview verweet Trump Merkel gisteren dat "ze een catastrofale fout gemaakt heeft" door zo veel vluchtelingen toe te laten in Duitsland. Tegelijk prees hij de brexit en zei hij dat nog meer lidstaten de Europese Unie zullen verlaten.

    Tijdens een persconferentie met de Nieuw-Zeelandse premier Bill  English kon Merkel (CDU) niet om de vragen van de journalisten heen. "Ik denk dat wij Europeanen ons lot in eigen handen hebben", zei ze. Meer wou ze niet kwijt, behalve dat ze uitkijkt naar samenwerking met Trump na zijn ambtsaanvaarding.

    Vicekanselier en minister van Economie Sigmar Gabriel (SPD, foto in tekst) vloog er wat steviger in. Volgens hem is de vluchtelingencrisis in Europa "het gevolg van totaal verkeerde Amerikaanse interventies in het gebied van de Middellandse Zee en het Midden-Oosten.

    Gabriel verwijst indirect naar de inval in Irak in 2003, iets waar Duitsland toen erg tegen gekant was. De voorbije jaren waren de relaties tussen VS-president Barack Obama en Duitsland wel goed, maar dat zou nu snel kunnen veranderen.

    "VS moeten maar betere auto's bouwen"

    Trump had de Duitse autobouwer BMW ook bedreigd met invoertarieven van 35% als die zoals gepland in Mexico auto's voor de Amerikaanse markt zou gaan produceren.

    Die invoerheffingen gaan in tegen het NAFTA-vrijhandelsakkoord tussen de VS en Canada en Mexico, maar zelfs als ze er zouden komen, zouden ze nadelig zijn voor de Amerikanen zelf.

    Gabriel waarschuwt Trump dat de bescherming door invoerheffingen de Amerikaanse autoindustrie "slechter, zwakker en duurder" zullen maken en innovatie in de sector zouden tegenhouden. Ook Amerikaanse auto's zouden duurder worden als zij zouden werken met uit het buitenland ingevoerde onderdelen die ook extra belast zouden worden.

    Op de kritiek van Trump dat er te veel Duitse en te weinig Amerikaanse auto's in zijn land rondrijden, antwoordde Gabriel: "dan moeten de VS maar betere auto's bouwen".

    Duitse autobouwers in de VS en Mexico

    Zoals gebruikelijk als Trump uithaalt naar een bedrijf, zijn de aandelen van BMW, Daimler-Benz en Volkswagen vandaag op de beurs gedaald. BMW heeft echter aangekondigd te willen doorgaan met de plannen voor de bouw  van een fabriek in San Luis Potosi in Mexico. Daar zouden vanaf 2019 ruim 1.500 mensen aan de slag kunnen. BMW heeft ook nog een fabriek in de VS-staat South Carolina waar 8.000 mensen werken.

    Volkswagen heeft in Puebla 15.000 werknemers die er Jetta's en Kevers van de band laten rollen. In Tennessee bouwt VW dan weer Passats en SUV's en daar zijn 3.200 mensen aan het werk. Zustermerk Audi heeft 4.200 werknemers in San Jose Chiapa in Mexico.

    Daimler (Mercedes) heeft in samenwerking met Renault-Nissan een fabriek in Aguascalientes, waar 3.600 mensen werken. Daarnaast worden er ook Mercedes C's en terreinwagens gebouwd in Alabama, waar 3.500 mensen werken. De Duitse automerken produceren dus wel degelijk in de Verenigde Staten.