Meest recent

    Brusselse Leopold II-tunnel krijgt trajectcontrole

    Tegen de lente komt er een systeem van trajectcontrole in de Leopold II-tunnel in Brussel. Sinds vorig jaar is de snelheidslimiet in de tunnel verlaagd van 70 naar 50 kilometer per uur, maar veel bestuurders houden zich daar niet aan.

    DESSART Victoria

    Twee derde van de bestuurders blijkt te snel te rijden in de Brusselse tunnels. Dat blijkt uit een snelheidscontrole die in opdracht van het Gewest is gehouden in de periode tussen 24 en 29 december. Op 68.658 gecontroleerde voertuigen reden er 41.574 sneller dan de toegelaten 50 per uur, sommigen reden zelfs 120 per uur en meer.

    Het Brusselse Gewest is daarom van plan een systeem van trajectcontrole te installeren aan de Leopold II-tunnel. In de toekomst riskeren heel wat pendelaars dus een snelheidsboete als ze hun rijgedrag niet aanpassen. "Trajectcontrole is een eerlijk systeem, want je meet niet de snelheid op een bepaald moment zoals met een klassieke radar, maar de gemiddelde snelheid over een langere periode", aldus Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets.

    De camera's zijn al opgesteld. Er wordt nu een regeling uitgewerkt met politie en parket om de boetes te verwerken. Tegen de lente zou de trajectcontrole in de Leopold de tweede tunnel operationeel moeten zijn.