Meest recent

    Het Vooruitzicht: Hajo Beeckman en de alsmaar langer wordende files

    Tijdens Het Vooruitzicht in Gent leggen journalisten van VRT Nieuws graag hun vakgebied uit. Verkeersanker Hajo Beeckman houdt de files op onze Belgische wegen tegen het licht. Hoe komt dat toch? En gaat u morgen (méér) betalen voor mobiliteit?

    Elk jaar worden de files langer. Ook... in 2017. Het is bijna vertrouwd nieuws geworden. En met elk gebroken record barst weer het debat los over hoe we die files kunnen terugdringen. Erg vaak gaat het dan over meer en bredere wegen bijvoorbeeld. Die zijn soms ook wel nodig - maar daarmee halen we het niet.

    De beroemde Belgische files hebben namelijk ook erg specifieke oorzaken. De versnipperde ruimte bijvoorbeeld, waardoor we lange afstanden afleggen, vooral met de auto. De structuur van ons wegennet, met die ringwegen uit de jaren 60 en 70, die de elk jaar toenemende verkeersdruk al lang niet meer kunnen slikken.

    Maar evengoed het uitblijven van een volledig voorstadsnet met snelle treinen naar de hoofdstad. En het feit dat we zowat elke vorm van vervoer subsidiëren of fiscaal aanmoedigen, of het nu gaat om bedrijfswagens of piekuurtreinen.

    Hoe maak je files korter?

    Als we de files korter willen maken, dan moeten we net op dié mechansimen inspelen. Hoe doe je dat?

    Wel: eerst de lastige kluif. Haal mensen uit de auto door rijden in de spits en op filegevoelige plekken duurder te maken, zeggen steeds meer verkeersdeskundigen en economen. Vergelijk het met een vakantie boeken: in het hoogseizoen betaal je méér, erbuiten minder. En ook: maak parkeren in de steden duurder.

    Zorg er tegelijk voor mensen dat mensen andere keuzes kunnen, en ook echt willen maken. Tijd voor meer stedelijkheid, zodat we minder afhankelijk van de auto worden. Brede en veilige fietspaden en stipte en snelle treinen naar de stad, om écht de concurrentie met de auto aan te gaan. Zet het mobiliteitsbudget in de praktijk om, zodat pendelaars altijd met het slimste vervoersmiddel op pad kunnen gaan. En waarom eens die verplaatsing NIET maken, door telewerk?

    Als we dat combineren, dan kunnen we de files misschien terug dringen en zullen we in de toekomst in veel gevallen niet méér maar gewoon anders betalen voor mobiliteit. En wordt het ook een stukje aangenamer op de weg. Dat is mooi meegenomen.