Meest recent

    "Waarschijnlijk komen we nooit te weten wie onthoofding heeft geschilderd"

    Het is weinig waarschijnlijk dat de kunstenaar achter de tekening van een onthoofding aan de Vlaamsepoort in Brussel zich ooit zal bekendmaken. Dat vertelt curator Björn Van Poucke van The Crystal Ship aan deredactie.be. Volgens hem staat het vast dat het om dezelfde vrouw of man gaat die eerder de penis-, penetratie- en anusmuur schilderde.

    Nicolas Maeterlinck

    Sinds enkele dagen is in Brussel veel te doen om een tekening van een onthoofding die op een gevel aan de Vlaamsepoort is opgedoken. Zowel schepen Ans Persoons (SP.A) als burgemeester Yvan Mayeur (PS) liet meteen weten dat de afbeelding moet verdwijnen omdat die te gewelddadig zou zijn.

    Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) is een andere mening toegedaan en wil de tekening behouden. "Of gaan we Caravaggio ook verbieden?", vraagt hij zich op Twitter af in een verwijzing naar het feit dat de bewuste tekening lijkt gebaseerd op "Het offer van Isaak", een bijbels tafereel van de Italiaanse schilder Caravaggio uit 1603.

    (Lees voort onder de afbeelding)

    Alias

    "Ik heb geen idee wie deze tekening heeft gemaakt", zegt Björn Van Poucke in een gesprek met deredactie.be. Hij is de curator van het kunstenfestival The Crystal Ship en is al vijftien jaar actief in het milieu van de street art. "Het gaat wel zeker om dezelfde kunstenaar die eerder de penis-, penetratie- en anusmuur heeft geschilderd. De stijl is identiek. The word on the street wil eveneens dat het om dezelfde kunstenaar gaat, vrouw of man."

    "Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat deze kunstenaar zich ooit zal bekendmaken", gaat hij verder. "Door alle commotie zal zij of hij juist nog meer schrik hebben tegen de lamp te lopen." Van Poucke acht het wel mogelijk dat de kunstenaar haar of zijn tekeningen op termijn met een alias zal signeren. Nu zijn ze nog volstrekt anoniem.

    Censuur

    "Ik vind het frappant dat de kunstenaar deze keer voor een bijbels beeld heeft gekozen gebaseerd op Caravaggio. Niemand stelt ooit de bijbel of die schilder in vraag, maar als zo'n beeld op een gevel verschijnt, vindt iedereen het choquerend. Dat is een statement dat kan tellen."

    De reactie van Gatz verheugt Van Poucke dan ook. "Het debat rond censuur is al een poosje aan de gang, zeker in tijden van Facebook en Instagram die elke vorm van naakt bannen. Anno 2017 lijkt preutsheid aan een opmars bezig. Met deze tekening zwengelt de kunstenaar de discussie aan."

    Context

    Op artistiek vlak rekent Van Poucke het werk van deze kunstenaar niet tot het beste dat België te bieden heeft, maar voor hem primeert vooral de context waarin zij of hij de tekeningen maakt. "Deze kunstenaar doet dit telkens 's nachts en in een sneltempo. Bovendien kiest zij of hij allesbehalve vanzelfsprekende locaties uit."

    "Mocht de kunstenaar meer de tijd kunnen nemen, zou haar of zijn talent nog meer aan het oppervlak komen. Maar ook nu levert zij of hij al knap werk af. Ik hoop op nog meer tekeningen in de toekomst."