Meest recent

    "CD&V lijkt een afslag gemist te hebben"

    "N-VA ondersteunt volop mee de omslag naar duurzame mobiliteit. Maar Robrecht Bothuyne lijkt wel een afrit gemist te hebben in het verhaal. Met het opleggen van nattevingerverplichtingen kom je echt nergens." Zo reageert de N-VA op de voorstellen van CD&V rond het stimuleren van elektrische wagens. En het is niet de enige Vlaamse meerderheidspartij die tegengas geeft.

    CD&V lanceerde vandaag enkele voorstellen om de Belg groener te laten rijden. De christendemocraten stelden bij monde van parlementslid Robrecht Bothuyne onder meer voor dat leasingfirma's vanaf 2025 alleen nog elektrische wagens aanbieden aan hun klanten. De partij wil ook de premies voor groene wagens te hervormen en stelt voor om de tegemoetkoming voor e-auto's die minder dan 41.000 euro kosten op te trekken, en ze af te schaffen voor alle wagens die duurder zijn.

    Meerderheidspartij N-VA plaatst kritische kanttekeningen. Vlaams fractieleider Matthias Diependaele wijst op de inspanningen die de leasingsector al doet om het wagenpark te vergroenen. "Maar ze doet dat wel op het ritme van de markt. En die zoekt haar weg naar verduurzaming op verschillende fronten zoals hybridisering, wagens op gas, plug-in hybrides, elektrische wagens en waterstof. Niemand heeft een glazen bol", aldus Diependaele.

    "Geef ons dus liever een technologieneutraal kader van de overheid waarin we vergroening maximaal stimuleren, dan verplichtingen op te leggen die we misschien niet waar kunnen maken". De overheid mag met andere woorden niet alle eieren in één mand leggen. Door vanuit de overheid alles toe te spitsen op elektrische wagens riskeert men de innovatie rond andere technologieën af te remmen.

    Open VLD: "Wat heeft CD&V toch tegen wagens boven 41.000 euro"

    Ook meerderheidspartij Open VLD is niet enthousiast. Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem heeft bedenkingen bij de suggestie om de premie voor groene wagens van meer dan 41.000 euro te schrappen, kan voor haar niet door de beugel.

    "Ik verzet me als liberaal tegen deze gedachte. Wat hebben zij toch tegen auto 's boven de 41.000 euro? Hebben ze liever alles op de spaarboek en overal auto's onder de 41.000 euro? De overheid moet elektrisch rijden aanmoedigen, niet de aankoop van een dure of minder dure keuze aanraden of aanmoedigen", aldus Van Volcem. "Stop met mensen te straffen die geld willen uitgeven. Dit is een absurde gedachte van CD&V."

    SP.A: "Hervorming premies is een goed idee"

    Oppositiepartij SP.A is wél gewonnen voor de voorstellen van CD&V. Fractieleider Joris Vandenbroucke vindt de hervorming van de premie voor groene wagens een goed idee.

    "Een premie van 2.000 euro voor wie twijfelt tussen de aankoop van pakweg een Porsche Panamera met verbrandingsmotor en een elektrische Tesla die beide circa 90.000 euro kosten, heeft meer weg van een cadeaucheque en is dus weggegooid geld."

    De premie voor wagens onder de 41.000 euro verhogen, is wel een goed idee. "Met een hoger premiebedrag voor de aankoop van een elektrische gezinswagen in het segment tot 41.000 euro, kan je de aankoop van een elektrische wagen betaalbaar maken voor veel meer gezinnen dan met 'meeneempremies' voor dure bakken."