Meest recent

    Nederlandse Spoorwegen gedagvaard voor overvolle treinen

    ConsumentenClaim sleept de Nederlandse Spoorwegen (NS) voor de rechter om een schadevergoeding te krijgen voor reizigers die de dupe zijn van overvolle treinen. De organisatie zegt te handelen uit naam van 10.000 reizigers en wil dat de NS de helft van de reiskosten terugbetaalt.

    AFP or licensors

    Opmerkelijk nieuws uit Nederland waar ConsumentenClaim geen ombekende is. De organisatie uit Amsterdam is gespecialiseerd in massaclaims. ConsumentenClaim beweert dat er al een jaar overleg is gepleegd met de NS. Maar beide partijen raakten het niet eens. Daarom stapt de organisatie naar de rechtbank.

    De NS vindt de dagvaarding géén oplossing voor de reizigers. Dat zegt woordvoerder Erik Kroeze tegen NOS. Hij spreekt over "Amerikaanse toestanden". "ConsumentenClaim wil alleen praten over geld, terwijl het NS-personeel er alles aan doet om de drukte op het spoor terug te dringen", stelt hij. Er zouden dit jaar ook 30 extra treinen bijkomen.

    ConsumentenClaim zegt te begrijpen dat een treinkaartje geen recht op een zitplaats is, maar stelt wel dat de NS een inspanningsverplichting heeft om iedereen aan een zitplaats te helpen.

    De organisatie inventariseerde in november op het traject van Utrecht naar Amsterdam-Zuid hoe vol de treinen zaten. 45 procent van de mensen bleek langer dan een kwartier te moeten rechtstaan en sommige reizigers konden niet instappen omdat de trein al vol was. Omdat er in de intercitytreinen geen handgrepen zitten (waaraan mensen zich kunnen vasthouden), is er ook sprake van een gebrek aan veiligheid.