Meest recent

    Vooral smartphones, printers en wasmachines "te rap kapot" volgens consument

    In twee maanden tijd kreeg de website terapkapot.be bijna 4.200 meldingen van toestellen die niet de levensduur haalden die de consument ervan verwachtte. Vooral niet naar behoren functionerende smartphones, printers en wasmachines blijken grote frustraties in de Belgische huishoudens. Initiatiefnemer Test-Aankoop ging alvast aan de slag met de klachten.

    Smartphones

    Van de 4.200 meldingen die werden geregistreerd op terapkapot.be gingen er maar liefst 641 over mobiele telefoons. Defecte aanraakschermen, toestellen die voortdurend uitvallen en problemen bij het installeren van updates over het besturingssysteem zijn daarbji vaak gehoorde klachten. 

    De meeste klachten gaan echter over de batterij: heel wat consumenten melden batterijen die erg snel leeg zijn zodat het toestel onbruikbaar wordt of batterijen die gewoon kapot gaan binnen de garantietermijn. Ook blijkt uit de verzamelde getuigenissen dat de batterij van een mobiele telefoon dikwijls door de verkoper buiten garantie wordt gehouden. Dat is niet wettelijk, benadrukt Test-Aankoop.

    Nog opvallend: van de 641 meldingen over smartphones, werd in 427 gevallen een poging gedaan om het toestel te repareren. Slechts in 10 procent van de gevallen slaagde die herstelling ook. Vaak werd de reparatie stopgezet omdat die te duur werd bevonden. Een andere reden van mislukte reparaties is dat het probleem gewoon terugkeerde.

    (lees verder onder de afbeelding)

    Printers

    De meeste printers zijn slechts twee tot drie jaar oud wanneer ze op de website terapkapot.be worden gemeld. Dat is de levensduur die de consument van printers verwacht. De "kwaaltjes" bij printers zijn erg divers: ze verbruiken de inkt van de cartridges te snel, de kwaliteit van de prints laat te wensen over, ze zijn erg traag met afdrukken of het papier loopt vast. De meeste van de 287 klachten gingen echter over de printerkoppen en de inktpatronen. Net als bij de smartphones lieten heel wat mensen hun toestel achter bij de technieker voor een herstelling, maar slechts bij 25 procent van deze gevallen verdwenen de problemen effectief.

    (lees verder onder de afbeelding)

    Wasmachines

    Ook over wasmachines kwamen heel wat meldingen binnen: 337 in totaal. Ook daar gingen de meeste klachten over erg jonge toestellen (gemiddeld drie of vier jaar) terwijl een redelijke levensduur voor een dergelijk toestel volgens Test-Aankoop rond de tien jaar zou moeten liggen. De meeste meldingen gaan over de printplaat en de kogellagers. Gezien de kostprijs van wasmachines, kozen de meeste consumenten voor een herstelling. In slechts een kwart van de gevallen gaf dit een bevredigend resultaat.

    (lees verder onder de afbeelding)

    Van melding tot oplossing

    Bij de meldingen over de wasmachines, waren er tien klachten over hetzelfde type wasmachine, een Samsung (WF 1124 ZAC). Alle klachten gingen over de printplaat van de wasmachine die het liet afweten. Test-Aankoop nam daarop contact op met Samsung om tot een oplossing te komen. 

    Bij de fabrikant is men zich bewust van het probleem, het gaat om een fabricagefout. Ondertussen identificeerde Samsung reeds een aantal consumenten bij wie de printplaat vóór december vorig jaar buiten garantie werd vervangen en die daarvoor betaald hebben. Op vraag van Test-Aankoop verbindt de fabrikant er zich toe deze personen te contacteren en zaak per zaak te onderzoeken of men recht heeft op compensatie. Hetzelfde geldt voor sommige personen die er niet voor kozen om buiten de garantie een herstelling te laten doen.

    Consumenten die beschikken of beschikten over een dergelijk toestel en die ooit een errorcode 3E kregen op hun wasmachine kunnen contact opnemen met de klantendienst van Samsung. Test-Aankoop stelt nauw te zullen opvolgen hoe de compensatieprocedure zal verlopen.

    Peeters: "Producenten zouden moeten vermelden hoelang een toestel meegaat"