Meest recent

    "Ook ik liet me in de luren leggen"

    Twintig jaar geleden dansten Europese tieners hun zorgen weg op het opzwepende ritme van "Freed from desire", terwijl de "na-na’s" je om de oren vlogen. De Italiaanse zangeres Gala werd zo een modelvoorbeeld van de Euro-dance, elektronische dansmuziek met een aanstekelijk boenke-boenke drumritme. Er volgden nog enkele hits, maar geleidelijk verdween Gala Rizzato terug in de anonimiteit. Intussen is ze 41 en is ze nog altijd met muziek bezig. "Want muziek is wat ik ben", aldus Gala.

    Als tiener ruilde Gala begin jaren 90 de Italiaanse bekrompenheid voor het meer extraverte New York, waar ze fotografie ging studeren. Toen een lokale dj haar vroeg om foto’s van hem te maken, vroeg ze of hij voor haar een liedje in de plaats zou willen schrijven, "Everyone has inside". Maar het was met haar eigen geschreven nummer, "Freed from desire", dat ze heel Europa aan haar dansvoeten kreeg.

    Gala: "Het nummer "Freed from desire" was een ode aan mijn eerste liefde, een jonge danser toen bij het "National Ballet of Senegal", en tegelijkertijd aan die geweldige Senegalese gemeenschap van dansers en drummers. Begin jaren 90 was ik bezeten door Afrikaanse dans en juist het drumwerk versterkte mijn band met het ritme." (muziekwebsite Electrowow, februari 2015)

    "Het lied heeft ook iets boeddhistisch: "Mind and senses purified." Mocht ik al een religie of filosofie in mijn leven hebben, dan sluit het boeddhisme daar wellicht het best bij aan. Je kan niet begrijpen wat ik voel als ik al die mensen op dit nummer zie dansen en hen het lied zie meezingen, alsof ze deelnemen aan een gebed."

    "Ik heb het label 'popmuziek' opgespeld gekregen. Dat is wat ik doe. Ik mag dan wel een rocknummer of een reggaelied kunnen schrijven, maar dat begrijpen de mensen niet. Ze kennen me maar omwille van één ding. Dat maakt het allemaal moeilijker. Maar goed, ik ben dus popmuziek. Terwijl andere artiesten, zoals Britney Spears en Rihanna, enkel liedjes die anderen geschreven hebben ,vertolken, wil ik iets averechts doen: ik schrijf mijn muziek zelf." (Brain Magazine, september 2013)

    "In gedachten was ik een rocker, ook al maakte ik dansbare muziek. Ik droeg liever een nauwsluitende jeansbroek en een zwart topje. Mij zag je nooit in een jurk op hoge hakken. Ik toonde mijn lichaam niet en make-up interesseerde me niet. Ik deed niet wat vrouwen normaal doen om zich te verkopen. Mocht ik een man zijn geweest, dan zou ik me wel schminken en hoge hakken dragen. Ik zou dan Prince geweest zijn." (GalaSound, augustus 2010)

    "Men denkt al snel dat ik steenrijk ben door het succes in de jaren 90. Maar daar is niets van aan. Zoals iedere jonge artieste die een eerste contract ondertekent, heb ik me in de luren laten leggen. Tijdens mijn succesjaren heb ik moeten vechten om als artieste te kunnen overleven. Ik moest zelfs andere jobs naast het zingen doen om de eindjes aan elkaar te knopen." (Brain Magazine)

    "Ik ben Madonna niet, die haar miljoenen kan herinvesteren om aan de top te blijven. Dankzij optredens ben ik blij dat ik kan eten en mijn albums zelf kan financieren."

    "Ik heb nooit een leven als vedette beoogd. Ik heb nooit geroepen van: "Ik ben Gala, kom maar een handtekening vragen!" Maar men blijft denken dat mijn leven alleen maar in luxe baadt."

    "Nu ik een nieuwe single uit heb, reageren mensen onmiddellijk met: "Gala is terug, na zovele jaren!" Maar ik ben nooit weggeweest. Ik heb na "Freed from desire" nog heel veel muziek gemaakt." (When Sally met Sally, november 2013)

    "Ik blijf geassocieerd worden met de jaren 90. Velen denken dan ook dat ik daarna met muziek gestopt ben. Ik begrijp niet dat concertorganisatoren me enkel maar vragen als ik mijn hits uit de jaren 90 wil zingen." (Brain Magazine)

    "Soms wordt het allemaal te zwaar en dan denk ik: "Stop toch met de muziek." Maar muziek, dat is wat ik ben. Ik mag toch niet stoppen met te zijn wat ik ben."

    Haal uw dansschoenen nogmaals boven voor "Freed from desire", dat exact 20 jaar geleden op de hoogste plaats in de Ultratop stond: