Meest recent

    Diependaele (N-VA): "Meer controle op auto's die op aardgas rijden"

    Er moet meer controle komen op auto's die op aardgas kunnen rijden, zegt Mathias Diependaele (N-VA). Mensen met een auto op aardgas, of CNG, hoeven geen verkeersbelastingen betalen en kunnen daardoor duizenden euro's besparen. Maar volgens Diependaele kopen sommige mensen zo'n auto alleen voor het fiscale voordeel en niet om ook echt op aardgas te rijden.

    Auto's die op aardgas rijden, zijn minder vervuilend dan die op benzine of diesel. Daarom besliste Annemie Turtelboom, de vorige minister van Energie, dat auto's op aardgas tot 2020 geen verkeersbelastingen moeten betalen. Dat kan op een paar jaar tijd enkele duizenden euro's opleveren. 

    Autoverkopers promoten daarom maar al te graag aardgastanks. Maar niemand controleert of die mensen dan ook echt op aardgas rijden, zegt N-VA-parlementslid Mathias Diependaele in Het Nieuwsblad. Auto's kunnen immers nog steeds op de oorspronkelijke brandstof rijden als er een aardgastank geïnstalleerd is.

    "We weten dat het gepromoot wordt als pure fiscale maatregel en dat men er uitdrukkelijk bijstelt: "Je kan het installeren, je krijgt het fiscale voordeel, maar je hoeft het niet te gebruiken". We kunnen natuurlijk niet controleren of mensen het ook effectief gaan gebruiken. Het zou heel jammer zijn dat we die dure incentieven geven en dat die uiteindelijk niet gebruikt worden. Dan hebben we ook geen milieuwinst", vertelt de politicus aan VRT Nieuws.

    Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) wil het misbruik aanpakken door het fiscale voordeel te beperken. "Het is duidelijk veel winst maken op een maatregel die goedbedoeld is en die ik zeker niet ga afschaffen", zegt hij. "Het is de bedoeling om de uitwassen, het oneigenlijke gebruik toch te stoppen. De bedoeling is om de grens van de vrijstelling van de belasting op een bepaald niveau af te toppen zodanig dat het duidelijk is dat de tegemoetkoming een bepaald bedrag is, maar niet meer dan dat."