Meest recent

    Soldenverkoop status quo voor ketens

    De verkoop tijdens de solden is vergelijkbaar aan wat de winkelketens tijdens de wintersolden van 2016 verkochten. Dat meldt sectorfederatie Comeos, waar ruim drie kwart van de ketens bij zijn aangesloten. Ketens die ook een online winkel hebben, deden het wel beter dan ketens met enkel een fysieke aanwezigheid in de winkelstraten. Daarnaast valt de door Comeos bevraagde ketens op dat vooral de "kleine prijzen" goed de deur uit gingen. De wintersolden gingen van start op 3 januari, en lopen nog tot en met morgen.

    De bij Unizo aangesloten Mode-Unie maakt dan weer gewag van een gemiddelde omzetdaling van 5 procent, ook op basis van een ledenbevraging. "De eerste soldendag kwam bij het merendeel van de modewinkeliers traag op gang", meldt Mode-Unie in een persbericht. De organisatie verwijst daarvoor naar de gladde wegen en de waarschuwingen om thuis te blijven.

    Comeos meldt dan weer dat de eerste soldenweek vrij positief beoordeeld wordt. "Die viel in de kerstvakantie", zegt woordvoerder Hans Cardyn. "Daarnaast was het toen ook koud, waardoor de typische winterartikelen goed verkochten."

    Mode-Unie wijst nog op de gevolgen van het niet naleven van de sperperiode en de stijgende koppelverkoop. "Dat leidt ertoe dat tijdens de solden minder omzet gedraaid wordt."

    NSZ maakt dan weer melding van een gemiddelde omzetstijging van 1 procent.