Meest recent

    Rechter gebruikt voor het eerst zwarte dozen om dodelijk auto-ongeval te verklaren

    Voor het eerst gebruikt een rechter in ons land de gegevens van de zwarte dozen aan boord van twee wagens om een dodelijk ongeval te verklaren. Bij dat ongeval waren geen getuigen en de bestuurders kunnen zich niks herinneren, maar dankzij de metingen van de toestellen is het mogelijk de aansprakelijkheid vast te stellen.

    Zwarte dozen steken niet alleen in vliegtuigen, steeds vaker zitten ze ook in personenwagens. Zo ook in een Volvo en een Porsche die in juni vorig jaar in de buurt van Diksmuide frontaal met elkaar in botsing kwamen. Een vrouw op de passagierszetel van de Porsche overleefde het ongeval niet.

    De beide bestuurders raakten zwaargewond en kunnen zich niks herinneren. Er waren ook geen getuigen. De ware toedracht van het ongeval is mogelijk wel te verklaren aan de hand van de zwarte dozen of Event Data Recorders (EDR's).

    Die EDR's registreren onder meer de snelheid en de stuurbewegingen vlak voor een crash. De rechter in Veurne heeft beslist die gegevens te gebruiken om de aansprakelijkheid vast te stellen, een primeur in ons land.

    "Op objectieve wijze vaststellen wie aansprakelijk is"

    Politierechter Kathleen Stinckens juicht het gebruik van zwarte dozen in wagens toe. "Bij sommige ongevallen leggen de betrokken partijen tegenstrijdige verklaringen af", vertelt ze aan VRT Nieuws. "Voor ons als rechter is het dan niet altijd duidelijk welke verklaring de juiste is. In bepaalde gevallen kan zo'n zwarte doos een oplossing bieden."

    "In andere gevallen ontbreekt het aan getuigen en kunnen de betrokken partijen zich niks herinneren. Ook dan kan zo'n zwarte doos helpen om het verloop van het ongeval te reconstrueren en op een objectieve wijze vast te stellen wie aansprakelijk is."

    Tegen 2020 moet elke nieuwe wagen in Europa verplicht een zwarte doos aan boord hebben.