Meest recent

    Budweiser mengt zich (onbedoeld) in migratiedebat met spot voor Super Bowl

    Een reclamespot voor Budweiser die Anheuser-Busch voor de Super Bowl heeft laten maken, gooit hoge ogen in de VS. Het filmpje vertelt het verhaal van de stichter van het bier die in de jaren 1850 van Duitsland naar Amerika migreerde. Hoewel het al lang geleden is bedacht, weegt het in de huidige context op het migratiedebat.

    Zondag vindt in de VS de Super Bowl plaats, de jaarlijkse hoogmis van het American football en telkens weer goed voor peperdure tv-spots tijdens de pauze.

    Eén van die spots gaat dezer dagen vlot over de tongen omdat die een gevoelige snaar raakt nu de Amerikaanse president Donald Trump een inreisverbod voor inwoners van zeven landen in het Midden-Oosten heeft uitgevaardigd.

    De spot kreeg de titel "Born the hard way" en is gemaakt in opdracht van biergigant Anheuser-Busch. De clip vertelt in 1 minuut het verhaal van Adolphus Busch, de stichter van het populaire bier Budweiser. Busch migreerde in 1857 van Duitsland naar Saint Louis in de Amerikaanse staat Missouri waar hij samen met Eberhard Anheuser bier ging brouwen.

    Het filmpje volgt Busch op zijn moeilijke reis en toont hoe hij bij zijn aankomst in de VS op weinig sympathie kan rekenen. "You're not wanted here", schreeuwt een omstaander. "Go back home." Busch houdt vol en bereikt uiteindelijk zijn doel. "When nothing stops your dream, this is the beer we drink", luidt de conclusie van de makers.

    "Context is niet wat deze spot zo speciaal maakt"

    De spot is op 31 januari op YouTube verschenen en is daar intussen meer dan 5,5 miljoen keer bekeken. Hoewel de inhoud vandaag brandend actueel is in de VS, is de clip volgens vicepresident Ricardo Marques van Budweiser geen reactie op het beleid van president Trump. Hij zegt dat het verhaal al in mei vorig jaar is bedacht en dat de opnames in oktober in New Orleans plaatsvonden, nog voor de presidentsverkiezing op 8 november.

    Toch beseft hij dat de spot op het migratiedebat weegt. "Het zou naïef zijn te denken dat de huidige context ons geen extra aandacht oplevert", zegt hij in een mededeling. "Maar dat was niet onze bedoeling, noch is het de reden waarom deze spot zo speciaal is."

    Marques benadrukt dat Budweiser politiek neutraal is. "Op de Super Bowl willen we mensen in cafés in het hele land samenbrengen, dat is wie wij zijn."