Meest recent

    Brusselse geluidsnormen brengen ook passagiersvluchten in de problemen

    Niet alleen vrachtvliegtuigen, maar ook passagiersvliegtuigen vanop Zaventem kunnen in de problemen komen door de strenge Brusselse geluidsnormen. "De exploitatie van de luchthaven wordt bedreigd", hekelt de baas van Brussels Airport Arnaud Feist in een brief aan alle betrokken regeringsleden. Intussen zit het dossier politiek nog steeds volledig geblokkeerd.

    Eigenlijk hadden de Brusselse geluidsnormen al vanaf 1 januari moeten ingaan. Maar omdat de Vlaamse regering een belangenconflict heeft ingeroepen, is dat uitgesteld tot 22 februari. Als daarna de strengere normen van kracht worden, is dat een ramp voor de luchtvaartmaatschappijen, zegt Roger Delye van de beroepsvereniging van de luchtvaartmaatschappijen.

    De luchtvaartmaatschappijen maken zich al enige tijd ernstige zorgen over de boetes die boven hun hoofd hangen. Tot nu ging de discussie evenwel vooral over cargo. Maar topman Feist heeft het in zijn brief - die de krant De Tijd kon inkijken - nu ook over passagiersvluchten, de belangrijkste activiteit van Brussels Airport.

    "Verschillende luchtvaartmaatschappijen melden ons dat ze door deze beslissing twijfelen aan België als vliegbestemming", klinkt het in de brief aan 18 federale, Brussels en Vlaamse regeringsleden.

    Of het zo'n vaart zal lopen, is volgens Roger Delye moeilijk te voorspellen. maar hij bevestigt dat luchtvaartmaatschappijen zich veel zorgen maken. "Wanneer je bij elke vlucht binnen bepaalde slots je telkens een hoge boete kan opleveren, kan men zich vragen stellen of het nog de moeite loont om op Zaventem te vliegen."

    Zware boetes

    Vooral vluchten tussen 6 en 7 uur 's ochtends komen in de problemen, want dan zijn de normen het strengst en de boetes het hoogst. Bovendien zijn volgens Feist ook een aantal erg populaire toestellen en de modernste passagiersvliegtuigen te luid voor de Brusselse normen.

    Brussels Airlines riskeert zo boetes tot 62.000 euro per vlucht. Ook TUI Fly, Air Canada en United Airlines zouden kunnen worden beboet. "En de CEO van de budgetvlieger Ryanair, Michael O’Leary, heeft me twee weken geleden opgebeld om te vragen wat er in Brussel gaande is. Als de nieuwe regels worden ingevoerd, gaat Ryanair zijn vluchtschema herbekijken", waarschuwt de topman van de luchthaven. In totaal riskeert 8 procent van de vluchten op Zaventem zo een boete, schrijft De Tijd.

    Roger Delye klaagt dat de luchtvaartmaatschappijen hier zelf niets aan kunnen doen. "Want zij moeten rigoureus de routes volgen die door Belgocontrol bepaald worden. Zij landen en vliegen niet waar zij willen. Het is de overheid die via Belgocontrol bepaalt waar zijn moeten vliegen."

    Gewoon wat later vertrekken, is volgens de maatschappijen geen optie. Een aantal langeafstandsvluchten worden dan namelijk onmogelijk, omdat de luchthavens van aankomst op latere landingstijden verzadigd zijn. 

    Politiek zit muurvast

    De politieke discussie zit intussen totaal geblokkeerd. De volgende datum is dus 22 februari, wanneer het Vlaamse belangenconflict afloopt. Maar het is hoogst onwaarschijnlijk dat er tegen dan een oplossing uit de bus zal komen. Sommige politici pleiten er zelfs voor om een VN-bemiddelaar te hulp te roepen.