Meest recent

    "Mona Lisa had syfilis", poneert Britse kunstcriticus in nieuwe theorie

    De vrouw die model stond voor het schilderij "Mona Lisa" van Leonardo da Vinci had mogelijk syfilis. Dat poneert een kunstcriticus van The Guardian in een nieuwe theorie. Uit oude documenten van een apotheek in Firenze blijkt volgens hem dat ze slakkenwater kocht, een brouwsel dat toen een gangbare remedie tegen de geslachtsziekte was.

    Sinds Leonardo da Vinci het aan het begin van de 16e eeuw schilderde, spreekt het tot de verbeelding: de "Mona Lisa", het schilderij dat jaarlijks drommen toeristen naar het Louvre in Parijs lokt. Waarschijnlijk stond ene Lisa Gherardini destijds model voor het portret. Zij was de vrouw van een rijke Florentijnse zakenman die mogelijk de opdrachtgever was.

    In een opiniestuk voor The Guardian komt de Britse kunstcriticus Jonathan Jones vandaag met een opvallende theorie over Gherardini aandraven: volgens hem had ze mogelijk syfilis. Die geslachtsziekte tierde welig in Europa aan het einde van de 15e en het begin van de 16e eeuw, waarschijnlijk nadat ontdekkingsreizigers die uit de Nieuwe Wereld hadden meegenomen.

    Volgens Jones blijkt uit de inventaris van de apotheek van een klooster in Firenze dat Gherardini enkele jaren nadat ze voor de "Mona Lisa" had geposeerd slakkenwater kocht. Dit weerzinwekkende brouwsel was in die tijd een gangbare remedie tegen de ziekte.

    (Lees voort onder afbeelding)

    BELGA/DOPPAGNE

    Sigmund Freud

    De kunstcriticus erkent dat Gherardini het slakkenwater misschien voor iemand anders kocht, maar ziet tegelijk aanwijzingen in de "Mona Lisa" dat syfilis wel degelijk een rol speelde in het tot stand komen van het schilderij.

    Zo ziet hij in de waterpartijen en de heuvels in de achtergrond van het werk een mogelijke verwijzing naar de Nieuwe Wereld en de herkomst van de ziekte. Dat zou een allusie op het "geheim" van Gherardini kunnen zijn, meent hij.

    Voorts meent Jones dat Gherardini een "zieke" indruk maakt. Gezien de context van het schilderij kan haar mysterieuze glimlach volgens hem een hint zijn die de kijker waarschuwt voor de gevaren van seks. Dit zou dan weer kloppen met de conclusie van de beroemde psychoanalyst Sigmund Freud dat Da Vinci seks afstotelijk vond en daarom subliminale seksuele boodschappen in zijn werken verstopte.