Meest recent

    Facebook pakt nepnieuws in Frankrijk aan met AFP en Le Monde

    De Amerikaanse sociaalnetwerksite Facebook is aan de vooravond van de Franse presidentsverkiezingen gestart met een gezamenlijke aanpak van nepnieuws met verschillende mediabedrijven. Facebook werkt samen met persbureau AFP, de kranten Le Monde en L'Express, en tv-zender BFM aan de aanpak van nepnieuws.

    Het wordt een bijzonder boeiend politiek voorjaar in Frankrijk. Op 23 april vindt de eerste ronde plaats van de Franse presidentsverkiezingen. Twee weken later, op 7 mei, wordt de opvolger van François Hollande verkozen.

    De sociaalnetwerksite heeft vandaag de gemeenschappelijke aanpak van nepnieuws voorgesteld met het Franse persagentschap AFP, de kranten Le Monde en L'Express, en de televisiezender BFM. Ze zullen samen proberen om nepnieuws te detecteren.

    Eerder kondigde Facebook gelijkaardige initiatieven aan in de VS en Duitsland. De sociaalnetwerksite werd de voorbije maanden door critici aangewezen als scherprechter in de verkiezing van de Amerikaanse president Donald Trump. De verspreiding van fake news zou zijn verkiezingsoverwinning in de hand hebben gewerkt.

    Facebook gaat onjuiste berichten op de sociaalnetwerksites een waarschuwingslabel geven. De berichten worden niet volledig verwijderd van de sociaalnetwerksite.