Meest recent

    Ryanair breidt vluchtaanbod Zaventem niet uit en dreigt geboekte vluchten te schrappen

    Ryanair lanceert geen nieuwe routes meer op Brussels Airport zolang er geen oplossing is in de discussie over de geluidsnormen. En als het moet zal de lagekostenmaatschappij in de toekomst ook geboekte vluchten schrappen, aldus topman Michael O'Leary.

    De grote baas van Ryanair Michael O'Leary zakte zelf naar Brussel af om de boodschap duidelijk te maken: "Als de geluidskwestie niet opgelost raakt, zou dat beschamend zijn voor Brussel".

    "Jobs kosten"

    Maar meer dan dat het beschamend is zal het ook jobs kosten, waarschuwde hij. "We lanceren zes nieuwe routes vanuit Charleroi. Een aantal zou naar Zaventem gegaan zijn, maar we deden het niet door de onzekerheid over die belachelijke geluidsnormen."

    "Het is moeilijk werken als je het risico loopt op een boete van 6.000 euro per vlucht. Dat is meer dan een vlucht ons opbrengt", aldus nog de flamboyante CEO. Hij begrijpt niet dat er een probleem is met vliegen tussen 6 en 7 uur 's ochtends. "Mensen zouden dan toch al wakker moeten zijn en werken? Dat is toch niet onredelijk?"

    Op dit moment behoudt Ryanair zijn 14 verbindingen vanuit Zaventem. "We hebben alles na 7 uur verschoven. Maar als het probleem niet opgelost geraakt tegen eind maart, zal er een echte impact zijn", dixit O'Leary. "Dan zal er na 7 uur te weinig ruimte zijn voor alle vluchten." En aangezien Ryanair geen boetes wil, zal het de vluchten schrappen. Andere maatschappijen zullen volgen, denkt de CEO. "Brussels Airlines heeft oudere en luidere toestellen. Zij zullen nog het meest afzien."

    "Blijven groeien in Zaventem"

    O'Leary kondigde aan dat hij vandaag nog mensen van Brussels Airport zal zien. "Ik heb een voorstel om ons aantal passagiers met een miljoen te verhogen in Zaventem. Dan moeten we meer vliegtuigen inzetten, maar alles hangt af van een oplossing voor de geluidsnormen", zei hij. Nu vervoert Ryanair jaarlijks 2,6 miljoen reizigers op Zaventem.

    De Ierse CEO vindt het belangrijk om te groeien in Zaventem, want hij is vastberaden om verder concurrentie te voeren met Brussels Airlines. De naam "Brussels" viel meermaals tijdens de persconferentie. De overname door Lufthansa is "slecht voor consumenten, want Lufthansa besteelt klanten", aldus de CEO. En nog: "Brussels zal niet groeien, in tegenstelling tot hun tarieven".

    De winnaar in dit verhaal is Charleroi. De regionale luchthaven krijgt zes nieuwe routes in het winterschema, dat van start gaat in het najaar: Eilat Ovda (Israël), Lissabon (Portugal), Napels (Italië), Plovdiv (Bulgarije), Varna (Bulgarije) en Wroclaw (Polen). Op verschillende andere verbindingen voert Ryanair de frequentie op. Charleroi zal in het winterschema van Ryanair 69 routes hebben.