Meest recent

    Kustloodsen bezorgd om hervormingsplannen

    De Associatie voor Kustloodsen (AvK) maakt zich zorgen om de hervormingsplannen rond het loodswezen. De Vlaamse regering wil dat alle loodsen overal kunnen worden ingezet. Op die manier zou het tekort in de haven van Antwerpen kunnen worden aangepakt. De kustloodsen vrezen echter dat hun eigen, specifieke kennis hierdoor verloren zal gaan.

    Vlaanderen telt 360 loodsen. Na de hervorming - waarbij de verschillende korpsen elkaar deels zouden overlappen - zouden die allemaal zowel in Antwerpen als aan de kust moeten werken. Maar de 40 kustloodsen zien het niet zitten om de tekorten in Antwerpen op te vangen.

    Volgens kustloods Wouter Mazijn (AvK) dreigen de havens van Oostende en Zeebrugge immers zwaar in te boeten op expertise en beschikbaarheid van de loodsen. Vooral de belangrijke kennis in het loodsen van zeeschepen dreigt verloren te gaan, zegt hij.

    "Het duurt 9 jaar voor je al die grote schepen kan beloodsen, voor je die expertise hebt. Wij vrezen dat als er mensen bijkomen die te weinig expertise zullen hebben waardoor er ongelukken zullen gebeuren."

    "Kust slachtoffer van Antwerpen"

    "Wij kennen onze havens op ons duimpje omdat we er dagelijks komen. In de geneeskunde heb je ook specialisten die in hun gebied uitmunten. Dit plan is bijzonder inefficiënt."

    AvK spreekt van een lineaire hervorming waarbij de kustloodsen niet gehoord worden. "We zijn met weinigen aan de kust en alle focus wordt de laatste tijd op Antwerpen gelegd. We voelen ons daar het slachtoffer van. Door onze kleine schaal worden we amper gehoord in de discussie." Concreet pleit AvK dat het kustkorps uit de hervorming wordt gehaald.

    Yves Verspreet van de Beroepsvereniging van Loodsen treedt de kustloodsen bij. Ook hij geeft aan dat de problematiek in Antwerpen helemaal anders is dan die aan de kust. "De loodsen willen zoveel mogelijk tijd doorbrengen op de brug en hun ervaring blijven bijschaven, zeker met de huidige schaalvergroting en de komst van grotere boten. Door de multi-inzetbaarheid en multivalentie dreigen loodsen uren door te brengen in een taxi tussen twee havens."

    Alternatieven

    Er zijn nochtans alternatieven mogelijk, zegt de beroepsvereniging. Zo zijn er stand-by ploegen die kunnen inspringen bij een tekort. Er kan ook gesleuteld worden aan de dienstregelingen, en met de nodige knowhow kunnen grotere schepen sneller ingevaren worden.

    "En dat is maar een greep uit onze voorstellen. Op dit moment passeert de minister het overleg, zowel met de sectororganisaties als met de vakbonden", besluit Verspeet.