Meest recent

    Engelse Wikipedia verbiedt Daily Mail als bron wegens "onbetrouwbaar"

    De vrijwillige redacteurs van de Engelse Wikipedia mogen niet langer de Britse tabloid Daily Mail gebruiken als bron voor hun bijdragen aan de online encyclopedie. Dat hebben de redacteurs zelf bij stemming beslist. Enkel in uitzonderlijke omstandigheden is het toch nog toegelaten. Het nieuws dat de krant brengt, zowel op papier als op de site, wordt omschreven als "over het algemeen onbetrouwbaar". Het gaat om een bijzonder ongewone stap voor de online encyclopedie, schrijft The Guardian.

    Het gebeurt zelden dat een publicatie helemaal gebannen wordt. Bovendien laat Wikipedia wel het gebruik van het door het Kremlin gefinancierde Russia Today en het Amerikaanse Fox News toe - ook over die media bestaat bezorgdheid bij de redacteurs.

    Bij de motivatie wordt onder meer verwezen naar de "reputatie van de Daily Mail voor slechte factchecking, sensationalisme en het gewoon uitvinden van verhalen". Zeker als er andere, meer geloofwaardiger bronnen zijn, moet het gebruik van de Daily Mail verboden worden, klinkt het.

    Bestaande verwijzingen naar de tabloid zullen vervangen moeten worden door een andere bron. De online encyclopedie bevat nu 12.000 verwijzingen naar de krant.

    De Wikimedia Foundation, die Wikipedia runt maar de redactie van artikels niet controleert, zegt in een verklaring dat de vrijwillige redacteurs al ruim twee jaar discussiëren over de betrouwbaarheid van de tabloid.