Meest recent

    Radio 2 blijft grootste Vlaamse zender, Joe zet record neer

    Radio 2 blijft de grootste Vlaamse radiozender. Het populaire VRT-merk haalt 28,6 procent marktaandeel, zo blijkt uit de nieuwe luistercijfers van het het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) die betrekking hebben op de periode van 20 augustus tot en met 17 december vorig jaar. De grootste stunt echter werd neergezet door Joe, de radiozender van Medialaan haalt met 9,1 procent marktaandeel zijn beste resultaat ooit.

    © VRT - Frederik Beyens

    Bijna 4,4 miljoen Vlamingen luisteren dagelijks naar de radio, dat is nog meer dan in de vorige gemeten periode. Niet alleen het bereik van het medium is hoog, ook de luisterduur is tijdens de nieuwste meting gestegen. "Dat bewijst dat de luisteraars zeer trouw blijven aan het medium", luidt het bij de VRT.

    Radio 2 blijft afgetekend de populairste zender en haalt een marktaandeel van 28,6 procent op de doelgroep 12+. Dat is iets minder dan tijdens dezelfde periode het jaar voordien (29,2 procent). Studio Brussel bekleedt de tweede plaats, met 13 procent marktaandeel (tegenover 12,9 procent in 2015).

    Q Music, de grootste radiozender van Medialaan, blijft met 11,6 procent stevig op de derde plaats (tegenover 12,5 procent in 2015) en is nog steeds de grootste commerciële zender.

    MNM, de jongerenzender van de VRT, zet zijn opmars voort en klokt af op 11,2 procent (10,2 procent in 2015). "Dat is één van hoogste marktaandelen sinds de lancering", zegt Els Van de Sijpe, manager radio.

    "MNM is het populairst bij luisteraars tot 24 jaar. Ook de jongste generatie vindt dus zijn weg naar het medium radio. Dat doen we door een mix van muziek, informatie, boeiende verhalen en sterke persoonlijkheden. En met acties en events, live-uitzendingen, eigen apps en aanwezigheid op digitale platformen. Hiermee versterken de radionetten van VRT nog elke dag hun band met de luisteraars."

    "Elke dag opnieuw merken we uit de vele reacties dat jonge luisteraars van MNM houden", zegt ook nethoofd Rino Ver Eecke. "Ze waarderen de mix van muziek, nieuws op maat, acties en thema's en verhalen uit hun leefwereld. Die reiken onze luisteraars zelf aan via alle mogelijke platformen en die werken ze mee uit in onze spitsprogramma's of programma's als "Generation M"."

    Radio 1, de informatiezender van de VRT, heeft een marktaandeel van 8,4 procent, tegenover 9,4 procent vorig jaar.

    Beste resultaat ooit voor Joe

    Joe stijgt van 7,8 procent naar 9,1 procent, zijn beste resultaat ooit.

    "We hebben ervoor gekozen om Q Music en Joe complementair te positioneren. We zijn blij om te zien dat de cijfers dit verhaal bevestigen. Q Music groeit bij de jongvolwassenen en Joe scoort bij de frisse veertigers", reageert Iwan Reuvekamp, programmadirecteur radio bij Medialaan.

    "De vernieuwing van Joe met duo’s als Sven Ornelis & Anke Buckinx en Raf Van Brussel & Rani De Coninck zorgt er zelfs voor dat Joe de meeste luisteraars ooit bereikt en het hoogste marktaandeel in zijn geschiedenis neerzet. We zitten met ons langetermijnverhaal op koers", 

    Nostalgie, de derde commerciële zender in Vlaanderen, blijft nagenoeg stabiel op 5,7 procent. En Klara, het klassieke net van de VRT, stijgt licht tot 2,6 procent.