Meest recent

    "Luchthaven uitbreiden en Brussel niet meer overvliegen zoals nu"

    Topman Bernard Gustin van Brussels Airlines pleit voor een soort plan van nationale eenheid voor Brussels Airport waarbij alle betrokken partijen samen aan een meerjarenplan voor de luchthaven werken. In een gesprek met Belga roept hij op te stoppen met dreigementen in verband met de geluidsnormen en naar oplossingen te zoeken.

    "We moeten de luchthaven uitbreiden én stoppen met Brussel te overvliegen zoals dat nu gebeurt", zegt Gustin aan Belga in een gesprek over 15 jaar Brussels Airlines. Meer wil hij over dat laatste niet kwijt, want hij wil zich niet al te veel in het publieke debat mengen.

    "We kunnen het ons niet veroorloven te zeggen dat we geen of een beperkte luchthaven willen", zegt hij. Volgens Gustin zijn een luchthaven en connectiviteit essentieel voor de economische ontwikkeling. Dat geldt zeker ook voor Brussel, met zijn status van hoofdstad van Europa.

    "Ik zou niet kunnen begrijpen dat de luchthaven van Brussel, die een grotere markt vormt dan bijvoorbeeld Amsterdam, zou moeten blijven hangen op 21 miljoen passagiers, terwijl Schiphol (de luchthaven van Amsterdam) er meer dan 63 miljoen heeft", zegt de CEO van Brussels Airlines. Hij benadrukt dat zijn maatschappij, de grootste klant van de luchthaven, wil groeien. "Achter ons staat Lufthansa (dat sinds begin dit jaar volledig eigenaar is van Brussels Airlines) en ook zij willen hier groeien omdat hun andere hubs bijna verzadigd zijn."

    Mochten de strengere geluidsnormen boven Brussel toch van kracht worden, dan zou dat Brussels Airlines "enkele miljoenen euro's" kunnen kosten. Bernard Gustin roept op te stoppen met dreigementen en te zoeken naar oplossingen. "Ik kan me niet inbeelden dat er geen oplossing mogelijk is voor Brussels Airport die economische en milieubelangen verzoent."

    "We moeten weg van de korte termijn, er moet een sterk en helder plan komen met engagementen over meerdere jaren dat zegt we gaan groeien in harmonie met de leefomgeving." Voor Gustin moet er opnieuw een band worden gecreëerd tussen Brussel en de luchthaven, "naar het beeld van Antwerpen en zijn haven".