Meest recent

    "Huwelijk tussen Peugeot en Opel in de maak"

    De Franse autogroep boven Peugeot en Citroën (PSA) onderzoekt een mogelijke overname van Opel en Vauxhall, de Europese activiteiten van General Motors. Dat heeft het bedrijf zelf bekendgemaakt.

    Een combinatie van de merken zou zestien procent van de Europese automarkt in handen hebben. Het zou de op één na grootste speler in Europa worden, na Volkswagen, maar voor Renault.

    PSA overweegt de overname om kosten te kunnen besparen via gezamenlijke aankopen. De Fransen zouden ook toegang krijgen tot de Opel-technologie inzake elektrische wagens. Voor General Motors zou het een propere uitstap uit Europa betekenen, vooral nadat de Britten beslisten uit de EU te stappen. Die brexit weegt op het Britse pond en de GM-resultaten.

    Overcapaciteit

    Het is niet de eerste toenadering tussen de twee autoreuzen. In 2013 verkocht GM nog een belang van zeven procent in PSA, omdat de samenwerking uiteindelijk te weinig besparingen opleverde.

    Beide automakers hebben moeilijke tijden gekend, met sluitingen van fabrieken om de overcapaciteit te beperken. In 2010 sloot Opel de deuren van zijn fabriek in Antwerpen, en vier jaar later die van Bochum.

    Ook PSA sloot een autofabriek, in het Franse Aulnay. PSA stond in 2014 zelfs even aan de rand van een bankroet. De Franse staat en de Chinese constructeur Dongfeng snelden te hulp en verwierven elk 14 procent van het kapitaal. Onder ceo Carlos Tavares knoopte het bedrijf weer aan met winst, door te focussen op minder maar lucratievere modellen.

    GM verliest met Opel al jaren geld. Plannen om het bedrijf weer break-even te laten draaien, werden doorkruist door de brexit. De Europese activiteiten van GM draaiden vorig jaar een verlies van 257 miljoen dollar. GM, dat Opel al sinds 1929 in handen heeft, probeert al jaren om de automaker met de bliksem in het logo weer winstgevend te maken.