Meest recent

    Crowdfunding in ons land verdrievoudigd in een jaar tijd

    Crowdfunding wordt in ons land steeds populairder. In 2016 is er bijna drie keer zo veel geld opgehaald voor diverse projecten via het internet dan in 2015. Zowel particulieren als bedrijven zamelen via deze weg ook steeds vaker fondsen in.

    In 2016 haalden verschillende crowdfundingacties in totaal bijna 30 miljoen euro op, drie keer zoveel als in 2015. Zowel bedrijven als particulieren zetten veel vaker een crowdfundingacte op om geld in te zamelen voor een bepaald project.

    "Ondernemingen inspireren elkaar om aan crowdfunding te gaan doen. We zien in België - maar ook in andere landen - dat goede voorbeelden elkaar overtuigen en zo de groei stimuleren", zegt Simon Douw van het allereerste crowdfunding-adviesbureau Douw en Koren.

    "Specifiek in België heeft de overheid zich zéér positief getoond tegenover crowdfunding, met een gunstig fiscaal regime. Dat geeft vertrouwen in het nieuwe financiële systeem. En daarnaast zien we ook stilaan dat financiële experten projecten gaan doorverwijzen naar diverse crowdfundingplatformen. Banken en financiële raadgevers gaan mensen meer dan ooit aanmoedigen om via die weg fondsen te werven."

    Douw verwacht dat er nog marge zit op crowdfunding in ons land. "Al is het wel mogelijk dat er een knik komt in die groei, omdat crowdfunding bij sommige mensen vragen oproept. Zo is de opbrengt afhankelijk van je investering: soms krijg je enkel je investering terug, soms met een financieel rendement."

    Enkele cijfers

    •  In 2016 werd in België 29,9 miljoen euro opgehaald via crowdfunding, tegenover 10 miljoen euro in 2015
    • In totaal werden er 1194 projecten opgestart. In 2015 waagden "amper" 423 projecten en ondernemingen zich aan crowdfunding.
    • Per project werd er gemiddeld 25.000 euro opgehaald. Dat is ongeveer evenveel als in 2015. Niet het gedoneerde bedrag per project stijgt dus, maar het aantal crowdfundingprojecten.
    • De projecten situeren zich in erg uiteenlopende sectoren: van start-ups tot jonge muzikanten die een eigen videoclip willen draaien