Meest recent

    Snapchat: van sexting tot succesverhaal - Frederik De Bosschere

    Frederik De Bosschere laat voor deredactie.be tweewekelijks zijn licht schijnen over verrassingen of tegenslagen in de wondere wereld van de digitale technologie. Vandaag: hoe Snapchat het internet op z'n kop zet.
    opinie
    Opinie

    2014 AFP

    Frederik De Bosschere is strateeg bij In The Pocket. In The Pocket geeft strategisch en technologisch advies en bouwt digitale producten voor bedrijven als Bancontact, Colruyt en Samsonite. Tweewekelijks laat hij voor deredactie.be zijn licht schijnen over technologie. Twitter: @vrederik.

    Snapchat maakt zich op voor een stevige beursgang. Snap Inc mikt op een waardering van 16 miljard dollar. Alvast een pak meer dan de 3 miljard die Zuckerberg er in 2013 wou voor betalen. (En maar goed ook; indien dat was gelukt, zou Facebook nu de 5 meest gebruikte apps ter wereld bezitten.)

    Beleggingsadvies zal u hier echter niet vinden; Paul D’Hoore en ik hebben andere interesses. Waarover ik het dan wil hebben? Hoe Snapchat zich geen bal aantrekt van de gevestigde regels. Meer nog, het lijkt wel alsof CEO Evan Spiegel het handboek “Een sociaal netwerk bouwen voor dummies” had gelezen en besloot om exact het omgekeerde te doen.

    En met succes: 160 miljoen mensen gebruiken het medium dagelijks om meer dan 2,6 miljard video's en foto’s te plaatsen. Toch wordt Snapchat door velen nog al te vaak afgedaan als een frivoliteit. Vermoedelijk omdat ze het niet snappen.

    Vluchtigheid

    Het opvallendste aan het medium is de vluchtigheid ervan. Waar bedrijven als Facebook en Google elke hersenscheet tot het einde der tijden bewaren, verdwijnen “Snaps” gewoon (na 1 dag publiek; zelfs na 1 keer onder vrienden). Het maakte van Snapchat hét medium voor onzedige pikanterie.

    Maar ook voor onnozele selfies, inclusief regenboogkots-filters en konijnenoren. De vluchtigheid bleek een hele verademing. Jouw leven kunstmatig opdirken zodat het goed pakt op jouw Facebook- of Instagram-profiel, werd op den duur een verstikking.

    Dat is de kern: Snapchat draait niet rond (oppervlakkig) documenteren, maar over communiceren. En zoals dat in het leven gaat, is dat vaker quick & dirty, dan gestileerd en klaar voor in een modemagazine.

    Op Snapchat mag het slordig, zolang je maar deelt. (Meteen ook de reden waarom de app op het fotoscherm opent, of waarom het bedrijf met de Spectacles een zonnebril lanceerde met een camera erin.)

    Ook voor bedrijven en merken betekende die slordigheid een hele aanpassing. Gedaan met gepolijste massacommunicatie. Authenticiteit en dialoog werden de norm. (En dat voor een ontraceerbaar bericht van 10 seconden. Menig marketing manager krijgt er een paniekaanval van.)

    Tradities doorbroken

    Mediabedrijven krabden zich ook serieus in het haar. De geijkte formule, “klikmagneet als titel + tekstueel artikel met foto”, bleek achterhaald. In plaats daarvan moest het gebald en visueel. Uitgevers in de Discover-sectie werken daarom met speciale redacties (bv. om verticale video te maken), maar krijgen in ruil wel loyale kijkers die dagelijks aan hun scherm zijn gelijmd. Een broodnodige frisse wind in een ingedommelde branche.

    Ook live-verslaggeving werd op z’n kop gezet: niet langer zijn journalisten (en hun cameraploegen) ons venster op de wereld, maar Snaps die mensen samenbrengen tot één verhaal. Een beetje zoals Twitter, maar dan op visuele steroïden.

    Een laatste gebod wat Snapchat aan zijn laars lapt: gebruiksgemak. Sinds vele jaren is user experience (terecht) een dogma voor mensen die software ontwerpen. Alles moet intuïtief, helder en eenvoudig zijn. Niet zo bij Snapchat. Het lijkt wel Cirque du Soleil voor je vingers, waarbij je swipet dat het een lieve lust is.

    Stel je maar eens voor dat alle programma’s zo zouden werken … “Een nieuwe mail versturen? Eenvoudig. Gewoon 6 keer op het scherm tikken, met je smartphone schudden, en dan 3 keer naar links swipen terwijl je het alfabet opzegt.”

    Verklaring voor dit interface-gekronkel? Het medium zou daardoor moeilijker te gebruiken zijn voor een ouder publiek, en bijgevolg ook minder toegankelijk, wat jongeren wel kunnen pruimen. En het sterk steunen op hidden gestures maakt van het sociale netwerk meteen een voor insiders. Die kunnen dan op school of aan de koffiemachine pochen over hun Snap-skills. (Weet jij bijvoorbeeld hoe je witte stift gebruikt, of een sticker vasthecht aan een bewegende persoon in een video?)

    Enige nuance bij dat laatste punt is aan de orde. De interface van Snapchat begint stilaan te conformeren. Het netwerk vindt namelijk meer ingang bij oudere doelgroepen. En teams bij Facebook, Messenger en Instagram kopiëren naar hartenlust (én schaamteloos) wat hun gele concurrent doet. (Veeg maar eens verticaal of horizontaal doorheen Instagram of Messenger.)

    Dat brengt ons meteen bij de grootste uitdaging voor Snap Inc. De concurrentie, die het succes van Snapchat lang onderschatte of niet helemaal kon bevatten, neemt die succesformule nu gewoon klakkeloos over. Neem Instagram bijvoorbeeld: het platform heeft intussen ook Stories (verdwijnende video’s) toegevoegd (en Facebook volgt binnenkort). Dat doet pijn: de razendsnelle groei van Snapchat vlakt de laatste maanden al even snel weer af.

    Of Snapchat de torenhoge verwachtingen (die alleen maar hoger worden bij een beursgang) kan inlossen, valt te bezien. Feit is dat het sociale internet, dat in slaap was gevallen door de dominantie van Facebook, door Evan Spiegel en zijn trawanten terug spannend is geworden.

    En als u mij nu wil excuseren; ik ga een foto maken van mijn hond, mét grappig hoedje.

    lees ook