Meest recent

    Peugeot belooft Merkel jobgarantie en vestigingen bij Opel

    De Franse autogroep PSA (Peugeot-Citroën) is bereid om bij een overname van het Duitse Opel alle bestaande akkoorden inzake jobgarantie en de toekomst van de vestigingen te respecteren. Dat heeft CEO Carlos Tavares beloofd in een telefoongesprek met de Duitse kanselier Angela Merkel. PSA onderhandelt met General Motors over de overname van Opel/Vauxhall.

    Axel Wierdemann

    General Motors -het Amerikaanse moederbedrijf van Opel- is de aanhoudende verliezen in Europa beu en voert nu gesprekken met de Franse groep PSA over een mogelijke verkoop van het Duitse merk.

    Opel is een grote werkgever in de Bondsrepubliek en een icoon van de Duitse industrie. Bondskanselier Angela Merkel (foto in tekst) had enkele dagen geleden meteen haar kaarten op tafel gelegd.

    Ze eiste niets minder dat het behoud van de banen en de bestaande vestigingen van Opel in Duitsland. Daarover heeft GM met de Duitse regering eerder akkoorden gesloten. Zo zouden er geen banen geschrapt worden tot volgend jaar en wordt er geïnvesteerd in de huidige vestigingen in Duitsland tot 2020.

    In een telefoongesprek met Merkel heeft CEO Carlos Tavares, de topman van PSA, nu beloofd om zich na een overname van Opel aan die afspraken te houden. Woordvoerders van zowel PSA als van Merkel waren nadien positief over het gesprek en blijkbaar is een overname van Opel door PSA -het moederbedrijf van Peugeot en Citroën- nu echt een mogelijkheid. Ook IG Metall,  de machtige vakbond van de Duitse metaalindustrie, is bereid tot "constructieve gesprekken met PSA".

    Bij Opel/Vauxhall werken 38.000 mensen

    Bij Opel/Vauxhall werken in Europa 38.000 mensen, waarvan iets meer dan de helft in Duitsland. Daar zijn na de sluiting van de verouderde vestiging in Bochum nu nog drie fabrieken actief: in de hoofdzetel Rüsselsheim, in Kaiserlautern en in Eisenach in het oosten van Duitsland.

    In Zaragoza in Spanje heeft Opel 5.200 werknemers en er is ook een kleinere fabriek in Gliwice in Polen. Het zustermerk Vauxhall in Groot-Brittannië heeft dan weer 2.600 mensen in dienst. In de Russische stad Sint-Petersburg bouwt Opel auto's voor de lokale markt.

    Tot 2010 was er in Antwerpen ook een fabriek van Opel, maar die is gesloten. Opel is sinds 1929 eigendom van General Motors. Het Australische zustermerk Holden is niet betrokken bij de deal. GM zou dit jaar nog alle fabrieken van Holden in Australië sluiten.

    Tweede keer goede keer voor PSA?

    In 2009 was GM al eens bereid om Opel te verkopen, eerst aan de Oostenrijks-Canadese onderdelengroep Magna en nadien aan PSA, maar telkens ging die deal niet door, te meer omdat het Franse concern toen zelf in de problemen zat.

    Dat is intussen anders: Peugeot en Citroën zitten opnieuw op het juiste spoor, maar Opel en Vauxhall blijven verlies maken en GM is dat beu. Opel en PSA werken overigens op tal van terreinen al samen.

    PSA mikt op de voordelen van schaalvergroting en de gezamenlijke aankoop van onderdelen om kosten te besparen. Als de overname een feit wordt, zou PSA uitgroeien tot de tweede autogroep in Europa na Volkswagen (met Audi). PSA zou dan  niet minder dan vijf merken bezitten. Dat zijn naast Peugeot, Citroën en DS dan ook Opel en Vauxhall.