Meest recent

    Ryanair stelt alle vluchten vóór 7 uur 's morgens op Brussels Airport uit

    Ryanair laat alle vluchten op Brussels Airport die tussen 6 uur en 7 uur morgenochtend staan gepland pas na 7 uur vertrekken. De lagekostenmaatschappij doet dat na de beslissing van de Brusselse regering om vanaf middernacht geluidsboetes uit te schrijven. TUI blijft voorlopig wel vóór 7 uur vliegen.

    Wie morgenochtend vóór 7 uur een vlucht van Ryanair op Brussels Airport heeft geboekt, zal pas na 7 uur vertrekken. De lagekostenmaatschappij verplaatst alle vroege vluchten naar een later tijdstip om zo te ontsnappen aan de geluidsboetes die de Brusselse regering vanaf middernacht effectief gaat uitschrijven.

    "Dat is geen evidente beslissing", vertelt luchtvaartspecialist Luk De Wilde aan deredactie.be. "Ryanair moet hiervoor nieuwe vertrekslots op Zaventem vinden én nieuwe aankomstslots op de luchthavens waar de toestellen landen."

    "Ryanair verplaatst de vluchten enkel en alleen om aan de geluidsboetes te ontsnappen. Een lagekostenmaatschappij betaalt nooit graag te veel. Bovendien lopen die boetes soms op tot 5.000 euro per vlucht waardoor sommige vluchten van Ryanair verlieslatend dreigen te worden."

    Historische aankomstslots

    TUI blijft voorlopig wel tussen 6 uur en 7 uur 's ochtends vliegen, zo weet De Wilde nog. "De luchtvaartmaatschappij heeft historische aankomstslots op tal van luchthavens in Europa en kan daar niet zomaar van afwijken. Bovendien vertrekken wel 11 of 12 vluchten van TUI vóór 7 uur op Brussels Airport. Ryanair heeft vóór dat uur maar een handvol vertrekkende vluchten."

    "Mijn contacten bij TUI vertellen me dat de luchtvaartmaatschappij geen plan B heeft. Ze noemen de situatie kafkaiaans en weten niet hoe ze ermee moeten omgaan."

    Sommige maatschappijen overwegen vertrek uit Zaventem

    Roger Delye, secretaris-generaal van de BAR (Board of Airlines Representatives, de beroepsvereniging van luchtvaartmaatschappijen, waarschuwt dat sommige groepen overwegen om niet meer te vliegen op de luchthaven van Zaventem.

    De geluidsnormen die het Brusselse Gewest oplegt, zijn volgens hem de strengste ter wereld, en zelfs met de meest geluidsarme vliegtuigen, riskeer je toch nog een boete op Zaventem. Bovendien kunnen die Brusselse boetes oplopen tot 60.000 euro per overtreding, dus de maatschappijen gaan kijken wat de rentabiliteit van die bepaalde vlucht nog betekent.

    Hoe dan ook slaat de luchthaven van de hoofdstad internationaal een erg slecht figuur en Delye hoopt dat de politiek op korte tijd met een oplossing komt.