Meest recent

    Elke dag 78 meldingen voor fraude en oplichting

    Het centrale meldpunt voor fraude en oplichting van de FOD Economie bestaat een jaar, en heeft in die periode zo'n 28.500 klachten binnengekregen. Het gaat dan onder meer over vervelende telefoontjes, fraude bij online of spookfacturen. Minister van Economie Kris Peeters (CD&V) wil de strijd tegen oplichting verder opdrijven.

    Nicolas Maeterlinck

    Tot vorig jaar bestond er geen centraal punt waar consumenten en ondernemingen fraude of misleiding konden melden. Daar moest het centrale meldpunt van de FOD Economie verandering in brengen "We stellen vast dat er tijdens het eerste jaar 70 procent meer meldingen binnenkwamen als er in heel 2015 werden ontvangen door de toen nog afzonderlijk werkende diensten", meldt minister van Economie Kris Peeters (CD&V).

    Volgens Peeters worden alle meldingen - gemiddeld 78 per dag - serieus aangepakt en via het meldpunt doorgegeven aan de bevoegde autoriteiten om daar verder opgevolgd te worden. Zo zijn het voorbije jaar uiteindelijk 2.600 dossiers opgesteld rond malafide praktijken. Vorige maand nog werd bijvoorbeeld een man opgepakt wegens handel in luierpakketten die nooit geleverd werden.

    Minister Peeters maakt zich sterk dat de strijd tegen misleiding, fraude en oplichting zo wordt opgedreven. Daarvoor gaat hij ook controleurs van de Economische Inspectie het statuut van officier van gerechtelijke politie geven, waardoor zij meer bevoegdheden krijgen.

    "Ik roep daarnaast burgers en bedrijven ook op om malafide praktijken te blijven aangeven bij het meldpunt", aldus nog Kris Peeters.