Meest recent

    Mobiliteitsexpert: "Wat vanochtend is gebeurd, is gevolg van keuzes die we (weigeren te) maken"

    We zullen op termijn niet anders kunnen dan vrachtwagens te weren aan onze schoolpoorten. Dat zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters na het ongeval van vanmorgen in Brugge. "Vooraleer we de infrastructuur aanpassen, zijn er nog heel wat keuzes die we kunnen maken om dit soort conflicten te vermijden", zegt hij aan VRT Nieuws.

    AMELIE-BENOIST / BSIP

    In Brugge kwam vanmorgen een zesjarige jongen om het leven nadat hij vlak voor de schoolpoort onder een vrachtwagen was terechtgekomen. Het is niet het eerste ongeval in zijn soort en de kans dat het het laatste is, is bijzonder klein. 

    "We moeten de confrontatie tussen zware voertuigen enerzijds en kwetsbare mensen - zoals kinderen aan de schoolpoort - vermijden", zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters aan VRT Nieuws. "Dat kan op twee manieren. Enerzijds kan je dat doen in tijd, door te zeggen dat vrachtwagens niet meer door bepaalde straten mogen rijden rond schooltijd. Anderzijds kan je dat ook doen in ruimte, waardoor vrachtwagens nooit nog door die straten mogen rijden."

    Vrachtroutenetwerk

    Zo wordt er al jaren gepraat over een vrachtroutenetwerk, waarbij duidelijk wordt aangegeven op welke straten vrachtwagens wél nog mogen rijden en op welke niet. Enkel voor laden en lossen zouden de vrachtwagens nog op andere straten mogen rijden. De kritiek dat dat maar moeilijk te controleren zou zijn, verwerpt Peeters.

    "Je hebt nu ook al tonnagebeperkingen, een regeling voor plaatselijk verkeer of voor laden en lossen. Dat is inderdaad niet evident om dat te controleren, maar ondertussen is er wel al vrij veel technologie die dat mogelijk maakt. Denk maar aan de ANPR-camera's (de camera's die automatisch nummerplaten herkennen, nvdr.). Door de leveringsbon te digitaliseren, kan je controleren wie waar mag rijden."

    Soms onvermijdelijk

    Hoe dan ook zullen er zelfs met deze maatregelen af en toe nog vrachtwagens langs schoolpoorten passeren, beseft de mobiliteitsexpert.

    "Soms zal het onvermijdelijk zijn. Dan moet je gaan kijken naar andere zaken, zoals veilige - desnoods bemande - oversteekplaatsen of zelfs de verhuizing van scholen. De kans is groot dat er nu kritiek komt op het feit dat een kind van vijf daar overstak, maar dat is niet terecht. We moeten als maatschappij er gewoon voor zorgen dat zulke dingen op een veilige manier kunnen."

    Hoewel de expert vindt dat er "geen duidelijke keuzes worden gemaakt", ziet hij toch ook een positieve evolutie. Hij verwijst onder meer naar Kortrijk, waar het stadsbestuur midden vorig jaar besliste om geen zware vrachtwagens meer toe te laten in de buurt van scholen een uur voor en een halfuur na schooltijd. In Bonheiden kozen ze er dan weer voor om kleine plattelandswegen om te vormen tot fietsstraten. Opvallend, Peeters pleit dus niet meteen voor infrastructurele aanpassingen. "Vooraleer we dat doen, hebben we echt wel nog heel wat andere keuzes die we kunnen maken om dit soort conflicten te vermijden."

    "Wat vanochtend is gebeurd, is eigenlijk geen ongeval. Het is de bijna onvermijdelijke consequentie van de keuzes die we maken of net weigeren te maken", besluit Peeters, die op zich redelijk optimistisch is voor de toekomst. Volgens hem zullen we als maatschappij inzien dat dit niet langer kan. "We evolueren in een bepaalde richting waarin we meer stilstaan bij zaken als milieu en veiligheid. Dat is positief."

    In "Karrewiet" getuigen kinderen over hun schoolstraat in Kortrijk: