Meest recent

    Wilt u lang leven? Eet dan voortaan 10 porties fruit en groenten per dag

    Eet u vijf stuks groenten of fruit per dag? Goed zo. Maar als u echt kans wil maken op een lang en gezond leven eet u voortaan het best tien porties fruit en groenten per dag, stellen wetenschappers van de School of Public Health aan Imperial College London. Zij ontdekten dat een verdubbeling van de porties wereldwijd kan leiden tot een vermindering van het aantal voortijdige overlijdens met 7,8 miljoen per jaar.

    Reporters / Food & Drink Photos

    De boodschap is duidelijk: hoe meer groenten en fruit u eet, hoe beter. Wie elke dag met moeite 200 gram of 2,5 porties fruit of groenten naar binnen wurmt, loopt 16 procent minder kans op hartziekten, 18 procent kans minder op een beroerte, 13 procent minder kans op hart- en vaataandoeningen, 4 procent minder kans op kanker en 15 procent risico om vroegtijdig te sterven.

    De onderzoekers van Imperial College London wilden echter nagaan hoeveel fruit en groenten je moet eten om maximaal beschermd te zijn tegen ziekte of vroegtijdig overlijden. "De onderzoeksresultaten tonen aan dat vijf porties groenten en fruit eten goed is, maar dat tien porties per dag nog beter is", zegt Dr. Dagfinn Aune, die het onderzoek leidde. Voor alle duidelijkheid, een portie staat gelijk aan 80 gram.

    Bij een dergelijke inname valt het risico op een hartziekte met 24 procent terug, de kans op een beroerte met 33 procent, de kansen op cardiovasculaire aandoeningen met 28 procent, het risico op kanker met 13 procent en daalt het risico op vroegtijdig overlijden met maar liefst 31 procent.

    Een appel is geen banaan

    Ook goed om te weten, niet alle groenten en fruit zijn gelijk. Appelen, peren, citrusvruchten en groene bladgroenten als spinazie, sla en witlof en kolen als bloemkool en broccoli beschermen het beste tegen hartziekten en een beroerte.

    Om het risico op kanker terug te drijven eet u het best veel groene, gele en oranje groenten als wortelen en paprika's en kolen. Rauw of gekookt, het maakt volgens de onderzoekers niet uit, zolang u ze maar eet.

    "Het is bewezen dat fruit en groenten het cholesterolniveau en de bloeddruk doen dalen en onze bloedvaten en immuunsysteem versterken", stelt Aune. "Dat kan te maken hebben met hun complexe keten van voedingsstoffen. Zo bevatten ze bijvoorbeeld veel anti-oxidanten, die de DNA-schade beperken en zo het risico op kanker beperken."

    Vergeet de vitaminesupplementen

    Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan, denkt u? U slikt toch geregeld vitamines? De voordelen van fruit en groenten zijn niet te vatten in een potje, zeggen de onderzoekers.

    "Het is het totaalpakket van heilzame voedingsstoffen in groenten en fruit dat goed is voor de gezondheid", aldus Aune. "Anti-oxidanten in pilletjesvorm of vitaminesupplementen verminderen het risico op ziektes niet, zo heeft onderzoek aangetoond."

    "Meer onderzoek is nodig", geeft Aune toe, "maar deze studie toont aan dat een hoge inname van fruit en groenten enorme gezondheidsvoordelen biedt. We moeten proberen om ze meer in ons voedingspatroon te integreren." Het onderzoek is gepubliceerd in de International Journal of Epidemiology.