Meest recent

    Lekker fout: meeschreeuwen met "Mexico, Mexi-i-i-i-co!"

    Carnaval begint vandaag aan zijn laatste driedaagse, vooraleer op Aswoensdag de vastentijd aanbreekt en soberheid de boventoon krijgt. Maar zover zijn we nog niet en voorlopig is feesten de boodschap. Daar hoort natuurlijk de gepaste muziek bij: (meestal) carnavalese hitjes uit het verleden met nu en dan een dubbelzinnige tekst. Toch behoorde de mee-giller "Mexico" van Zangeres Zonder Naam aanvankelijk niet tot deze categorie. Maar het publiek dacht daar anders over en katapulteerde de hoge noten intussen tot onvervalste carnavalsschlager.

    Nochtans werd "Mexico", toen Mary Servaes -de echte naam van Zangeres Zonder Naam- in de jaren 60 het nummer op de markt bracht, niet echt gesmaakt door haar platenmaatschappij Philips. Een eerste versie kwam zelfs zonder enige publiciteit in de vergetelheid terecht. Vooral omdat Philips toen vond dat ze zich moest beperken tot levensliedjes, waarin meer of mindere dagdagelijkse problemen tot pure dramatiek werden omgetoverd.

    Maar Servaes bleef brood zien in het nummer en na een overstap naar een nieuwe platenmaatschappij was het raak: het nummer werd eind jaren 60 een klein succes, met een 14e plaats in de Nederlandse hitparade. Het echte succes kwam pas in 1986, met het WK voetbal in Mexico in aantocht, toen ze tijdens een optreden in de Amsterdamse rockpop-tempel Paradiso haar beste stem opnieuw bovenhaalde. Een schot in de roos, zo bleek achteraf.

    De Nederlandse website MuziekEncyclopedie concludeerde: "De Zangeres Zonder Naam boort een nieuw publiek aan: theaters en zalen maken plaats voor rokerige en stampvolle discotheken." Waar het nummer gretig werd meegezongen. In Nederland werd de top 3 van de hitparade bereikt, in Vlaanderen geraakte het nummer in de top 20. Maar nog veel belangrijker: "Mexico" werd een fout nummer "pur sang" en mocht op geen enkel fout feestje, waar alcohol rijkelijk vloeit, meer ontbreken.

    Vooral de hoge noten die Servaes dan nog eens langdurig probeert aan te houden, droegen zeker bij tot het succes van het nummer. Die noten waren voor Servaes alvast geen probleem. "Die vrouw kon zingen, nou! Ze had een muzikale intuïtie die te benijden is. Geen zangles, geen jarenlange studie, geen ademsteun, ze deed het allemaal intuïtief. Ze zong gewoon. Alles kwam voort uit die ongelooflijke drive. In haar generatie had je ook kunnen denken: "Nou ja, dan zingt moeder wel achter de aardappels." Maar nee, zij ging er vol voor", aldus Ellen Pieters, die de hoofdrol speelde in de musical over het leven van Servaes in november 2011 op nieuwswebsite Trouw.

    Nieuwswebsite NRC vroeg zich in 1995 af: "Is de hoge C van Maria Callas werkelijk van een hogere orde dan die van Zangeres zonder Naam als zij "Mexico" galmt?" Niemand die er de komende dagen om maalt, als men een van de ultieme carnavalhits aller tijden meermaals mee-gilt: