Meest recent

    Strijken even goed als seks, het gras maaien beter

    Wie gewicht wil verliezen, moet meer calorieën verbranden dan hij er binnenkrijgt via zijn voeding. En zowat de beste manier om dat te doen, is joggen, zo blijkt. Seks mag dan misschien wel leuker zijn, maar het verbrandt veel minder calorieën: even veel als strijken, en minder dan het gras maaien.
    © Wolfgang Zwanzger - creative.belgaimage.be
    Een half uur strijken vraagt evenveel energie als een half uur seks.

    Volgens de British Heart Foundation zal een volwassene van zo'n 75 kilogram 430 calorieën verbranden als hij of zij een half uur gaat lopen aan een matige snelheid. Dat is zowat een vijfde van het aantal calorieën dat wordt aanbevolen als dagelijkse hoeveelheid, en het is het equivalent van twee kleine porties frieten bij een fastfoodrestaurant of drie blikjes frisdrank.

    De tijd die nodig is om met een bepaalde activiteit evenveel calorieën te verbranden als met een half uur joggen. (Grafiek: The Economist 1843 Magazine)

    Golfen en wandelen

    Boksen en kanovaren verbruiken nog meer energie in dezelfde tijdspanne, maar ze liggen uiteraard minder voor de hand. Zo trokken in 2015 48 miljoen Amerikanen hun loopschoenen aan, maar slechts 5 miljoen mensen waagden zich in een boksring.

    Het lichaam verbruikt uiteraard ook calorieën in rusttoestand, en sommige mensen, vooral zwaardere mensen, verbruiken dan meer calorieën dan anderen. Maar onafgezien van het individuele metabolisme van iedereen, zal een doorgedreven trainingssessie op een fiets of in een zwembad meer opleveren dan een training op een roeimagazine in een gym.

    Ook bij balsporten varieert het calorieverbruik: American football vraagt twee derde meer calorieën dan volleybal, tennis en basketbal zijn ongeveer even inspannend, en golf en baseball zijn, zoals ook wel te verwachten, nauwelijks vermoeiender dan wandelen.

    Vet verliezen is overigens niet de enige reden waarom mensen lichaamsoefeningen doen. Regelmatige, matige lichaamsoefening vermindert het risico op hartziekten en op suikerziekte.

    En met bepaalde oefeningen kan je ook andere voordelen bekomen, iets waar sommige mensen meer op gericht zijn dan op gewichtsverlies. Zo zal intensieve intervaltraining - korte uitbarstingen van zeer verwoede activiteit in plaats van lange perioden van matige oefeningen, goed voor de zuurstofopname. Gewichtheffers kan het waarschijnlijk weinig schelen dat ze minder energie verbruiken dan badmintonspelers, zolang ze maar mooie biceps en andere spieren krijgen, en iemand die een half uur yoga doet, zal soepeler zijn dan iemand die dezelfde tijdspanne een balletje opgooit in een honkbalspel.

    Het aantal Amerikanen dat per jaar een bepaalde activiteit uitvoert (links, maal 1.000) en het aantal calorieën dat je er per halfuur mee verbrandt (onderaan). (Grafiek: The Economist 1843 Magazine)

    Huishoudelijke activiteiten

    Wie niet graag zijn tijd verspilt aan lichaamsoefeningen, kan altijd huishoudelijke taken proberen. Of seks.

    Uit een nationaal onderzoek blijkt dat zo'n 60 procent van de volwassen Amerikanen minstens een keer per jaar seks hebben, en geschat wordt dat zowat hetzelfde percentage huishoudelijke taken uitvoert.

    En dat blijkt dan nog beter dan seks: een uur het gras afmaaien in de tuin, of 100 minuten lang verbeten stofzuigen, verbruikt even veel calorieën als een half uur joggen.

    Seks daarentegen verbruikt veel minder energie: je zou al drie uur lang seks moeten hebben om hetzelfde resultaat te boeken, net zo lang als strijken...