Meest recent

    Ook The New York Times is present op de Oscars, met tv-spot over... de waarheid

    Voor het eerst in zeven jaar heeft de krant The New York Times een televisiespotje gemaakt. Het beleeft vanavond zijn première tijdens het Oscargala. De boodschap? De waarheid is hard. Ze is moeilijk te achterhalen. Ze is belangrijker dan ooit. Een niet mis te verstane verwijzing naar Trump en zijn "alternatieve feiten".

    "Wie krijgt een Oscar?" is lang niet de enige vraag die menig kijker zich stelt. Even nieuwsgierig wordt uitgekeken naar politiek getinte boodschappen. Op het podium, maar zelfs ook tijdens het reclameblok.

    Voor het eerst in zeven jaar heeft de krant The New York Times, die dit weekend nog geweigerd werd tijdens een persbriefing op het Witte Huis, een televisiespot gemaakt.

    Om een zo groot mogelijke impact te genereren, wordt hij voor het eerst uitgezonden tijdens het Oscargala.

    De spot, in zwartwit en zeer minimalistisch van opzet, verwijst overduidelijk naar de pers. "De waarheid is dat onze natie meer verdeeld is dan ooit", verschijnt een zwartgedrukte zin op een wit scherm. De zin wordt ook hardop uitgesproken. In de halve minuut die de spot in beslag neemt, wordt de aanloop "De waarheid is..." voortdurend aangevuld door andere zinnen, terwijl de stemmen op de achtergrond uitmonden in een steeds luidere kakofonie.

    De spot eindigt met: "De waarheid is hard. De waarheid is moeilijk te achterhalen. De waarheid is belangrijker dan ooit". (lees verder onder de spot).

    Met de spot wil The New York Times de discussie over de waarheid en hoe ze te achterhalen, op scherp stellen. "Wat betekent de waarheid in tijden van 'fake news'. Wat is de rol van de journalistiek en van journalisten in dat proces, en wat is de rol van de lezer om die journalistiek te ondersteunen?" (lees verder onder de tweet)

    De Amerikaanse president Donald Trump verklaarde onlangs een deel van de pers tot vijand van het volk. The New York Times en CNN maken zich volgens hem schuldig aan het brengen van nepnieuws. Beide media, en ook The Los Angeles Times, Politico en BuzzFeed mochten afgelopen vrijdag niet naar binnen op een persbriefing in het Witte Huis.

    Op Twitter heeft Trump intussen trouwens al gereageerd op de tv-spot. "Voor het eerst zal de zwalpende New York Times een spot (een slechte) opnemen om zijn dalende reputatie te redden", klinkt het. "Probeer nauwgezet en eerlijk verslag uit te brengen!"