Meest recent

    Europese landen en Commissie medeplichtig aan "dieselgate"

    Verschillende Europese landen en ook de Europese Commissie zijn schuldig aan "dieselgate", dit omdat ze een te laks controlebeleid hebben gevoerd. Dat is de slotconclusie van een speciale onderzoekscommissie in het Europees Parlement.

    Vorig jaar raakte bekend dat dieselauto's veel meer uitstoten dan wettelijk toegelaten. De werkelijke uitstoot werd vervalst door software die de testen manipuleerde. Naar aanleiding van het schandaal rond de sjoemelsoftware, werd een Europese onderzoekscommissie in het leven geroepen. Vandaag keurden de leden van de commissie hun eindrapport goed. 

    Uit dat rapport blijkt nu dat zowel de Europese Commissie als regeringen van verschillende Europese landen jarenlang wegkeken van het misbruik door de sector. "Ons verdict is streng", zegt voorzitter Kathleen Van Brempt (SP.A). "Op alle niveaus werd nauwelijks rekening gehouden met de volksgezondheid van de Europese burgers. Eveneens reageerde de commissie niet op aanwijzingen van gesjoemel die ze al sinds 2012 onder ogen kreeg."

    De onderzoekscommissie wil nu dat de lidstaten strenger gaan controleren en dat de Europese Commissie daar op toe ziet. Ze pleiten onder meer voor praktijktesten en boetes. Daarnaast wil de commissie een onafhankelijk Europees agentschap voor het toezicht op de typegoedkeuring van auto's oprichten.

    In april stemt de plenaire vergadering van het Europees Parlement over de aanbevelingen van de onderzoekscommissie.