Meest recent

    "Facebook is saai familiefeest, Snapchat is hip feestje"

    Vandaag trekt Snap, het bedrijf achter de populaire app Snapchat, naar de beurs. De applicatie heeft wereldwijd 158 miljoen gebruikers waarvan de grote meerderheid jongeren tussen 14 en 25 jaar zijn. De waarde wordt tussen 15 en 25 miljard dollar geschat. Maar wat maakt de app zo populair en waardevol?

    Op Snapchat kun je alleen maar communiceren via foto en video. Als je de beelden rechtstreeks naar elkaar stuurt, dan blijven die maximum 10 seconden staan. Je kunt ook beelden achter elkaar zetten in je eigen verhaal. Dat blijft 24 uur zichtbaar voor al je volgers. 

    Na de oprichting in 2011 werd Snapchat veel gebruikt voor "sexting", het sturen van pikante beelden. Dat kwam omdat gebruikers het gevoel hadden dat ze beschermd werden door de vluchtigheid van de app. Bovendien krijg je ook een melding als iemand je beelden uit de app wilt halen.

    Gaandeweg vond de app een ruimer doelpubliek bij jongeren. Zij gebruiken de app vooral om alledaagse momenten door te sturen naar elkaar. "Studenten zien Facebook steeds vaker als een soort familiefeest, je moet er bij zijn, maar omdat de bomma en de nonkel erbij zijn, ga je misschien niet meer vertellen wat je gedaan hebt op zaterdagavond. Dat doen ze wel op Snapchat", zo omschreef Vincent D'Halluin van Mortierbrigade het al in de "Koppen"-reportage" uit 2015. 

    De app heeft 158 miljoen gebruikers, vooral jongeren, dat is de grote troef van het bedrijf, maar dat moeten er meer worden en daarom moet het publiek dat het gebruikt ook diverser worden. Ook om winst te maken, zal Snapchat moeten groeien. Om winst te maken, rekent het bedrijf vooral op advertenties. 

    Waarom vinden jongeren Snapchat geweldig?

    Snapchat is een vluchtig medium. Je hoeft geen beelden op te slaan, door te sturen en nadien te verwijderen. Er zitten nauwelijks ouders op Snapchat. Hoewel de app vrij eenvoudig werkt, is de drempel voor oudere gebruikers toch vrij hoog. Snapchat is cool, in tegenstelling tot Facebook bijvoorbeeld. 

    Snapchat is een aparte, veilige omgeving. Je kunt andere gebruikers niet eenvoudig opzoeken zoals dat bij Facebook, Instagram en Twitter wel kan. Je moet de gebruikersnaam of het telefoonnummer van iemand hebben om die persoon te kunnen toevoegen. 

    Herbekijk de "Koppen"-repo (4/11/15) over de populariteit van Snapchat:

    Waarom vinden bedrijven Snapchat geweldig?

    De doelgroep van jongeren tussen 14 en 25 jaar is zeer interessant voor reclamebedrijven. Ze zijn moeilijk te bereiken via anderen, traditionele kanalen. 

    Michaël Van Droogenbroeck beantwoordt 5 vragen over Snapchat: