Meest recent

    Razend populair bij jongeren, maar slaagt Snapchat ook op de beurs?

    Vandaag maakt Snap, het bedrijf achter de populaire app Snapchat, zijn debuut op de beurs. Wat hoopt Snapchat met die beursgang te bereiken? Michaël Van Droogenbroeck legt het uit.
    expert
    Michaël Van Droogenbroeck
    Michaël Van Droogenbroeck is financieel journalist bij VRT NWS.
    2014 AFP

    Waarom trekt Snapchat naar de beurs?

    Zoals elk ander bedrijf trekt Snapchat naar de beurs om geld op te halen, zo eenvoudig is dat. Het hoopt met de beursgang 3 tot 4 miljard dollar op te halen. Dat geld gaat het investeren in technologie, met één doel voor ogen: groter worden. Meer gebruikers aantrekken, en dan vooral een breder, diverser publiek.

    Is dit het goede moment voor een beursgang?

    Het is een uitstekend moment. De beurzen staan hoog, zeker in de Verenigde Staten, waar Wall Street al wekenlang record na record verbreekt. Op Twitter na doen alle socialemediabedrijven het zeer goed op de beurs.

    Eén risico is natuurlijk wel: op dit moment staat alles heel hoog, waardoor de val later zeer groot kan zijn.

    Is Snapchat zo veel waard?

    Dat is de hamvraag voor vandaag en de volgende dagen. Met de waarderingen die er nu worden opgeplakt, zou Snapchat tot 25 miljard dollar waard zijn. Dat is bijna 50 keer zoveel als de omzet. Dat is veel, misschien zelfs te veel. Dus is de vraag vooral: kan het bedrijf die hoge verwachtingen waarmaken?

    Om daarin te slagen, moét Snapchat groter worden. Snapchat heeft nu 158 miljoen gebruikers. Vooral jongeren onder de 25: dat is de grote troef van het bedrijf. Maar het moeten er meer worden. Daarom moet het publiek dat Snapchat gebruikt, ook diverser worden.

    Boekt Snapchat winst?

    Snapchat wil vanzelfsprekend winst boeken, maar dat doet het nu nog niet. Integendeel: vorig jaar leed het bedrijf een half miljard dollar verlies. Om winst te maken, rekent het vooral op advertenties. Daarvoor zijn de gebruikers vandaag zeer interessant. Het zijn jongeren die geen tv kijken, die geen krant lezen. Die kunnen adverteerders zo bereiken.

    Maar het moeten er méér zijn. Om winst te maken, zal Snapchat ook die doelstelling moeten waarmaken om een groter en diverser publiek te bereiken.

    Wat met de concurrentie?

    De concurrentie, en met name Facebook en vooral het merk Instagram, is de andere grote uitdaging voor Snapchat. Snapchat is wel het origineel, maar via Instagram bereikt Facebook veel meer gebruikers, terwijl het eigenlijk een kopie is van Snapchat.

    Snapchat moet proberen om daarop proberen in te spelen en de kloof dicht te rijden, en tegelijk origineel uit de hoek blijven komen. Want het moet zijn jonge publiek -een moeilijk publiek dat hypes ook snel weer beu is- blijvend aan zich weten te binden.