Meest recent

    De Croo kritisch voor NMBS: "Geen enkele reden om ticket-app voor 1 bedrijf voor te behouden"

    De liberale minister Alexander De Croo dringt er bij spoorwegmaatschappij NMBS op aan om via meerdere smartphoneapplicaties en andere kanalen tickets te verkopen. Op dit moment mag slechts één bedrijf zo'n app aanbieden. Dat monopolie gunt de NMBS overigens aan het bedrijf van een oud-werknemer, schrijft De Standaard.

    Op dit moment kan enkel het bedrijf Olympus Mobility een app aanbieden waarbij alle vervoersmiddelen voor een bepaald traject op elkaar afgestemd worden en waarbij de afrekening voor alle verschillende tickets op één factuur komt te staan. Handig bijvoorbeeld voor bedrijven die een mobiliteitspakket willen aanbieden aan klanten of werknemers. Olympus zou binnen enkele weken met die app komen, als enige bedrijf. Aan het hoofd van Olympus Mobility staat Koen Van De Putte, die nog voor de NMBS heeft gewerkt.

    Andere bedrijven die zo'n app willen aanbieden, stoten bij de NMBS op een njet, schrijft De Standaard. Zo'n monopolie valt niet in goede aarde bij minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD). "Het zou een goeie zaak zijn mochten meer mensen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en dat het kopen van tickets gemakkelijker is, bijvoorbeeld via apps. Vandaag heeft de NMBS die mogelijkheid gegeven aan één bedrijf, maar er is geen enkele reden dat het zou voorbehouden blijven aan één bedrijf."

    De Croo kijkt ter inspiratie naar De Lijn. "Dat bedrijf heeft het opengesteld aan meerdere bedrijven. Het lijkt me logisch dat de NMBS de mogelijkheid biedt aan anderen om tickets te verkopen en iedereen gelijk behandelt." De federale minister heeft naar eigen zeggen al contact opgenomen met de NMBS. "Ik heb hen gevraagd om te kijken op welke manier we ervoor kunnen zorgen dat meer apps of andere kanalen tickets kunnen verkopen."

    De NMBS verwacht dat er in de tweede jaarhelft mogelijk verschillende aanbieders zullen zijn voor een ticketapp. "We zijn voorstander om samen te werken met externe digitale partners", zegt woordvoerder Dimitri Temmerman. "We werken eraan." 

    TreinTramBus: "Mag niet ingewikkeld zijn"

    Reizigersorganisatie TreinTramBus wil dan weer dat het voor de reizigers vooral makkelijk is. Het huidige systeem van De Lijn, waar minister De Croo kennelijk een voorbeeld aan neemt, heeft niet zoveel succes. Volgens TreinTramBus is het systeem bij De Lijn, dat met meerdere apps werkt, te ingewikkeld.