Meest recent

    John de Mol geeft niet op: Talpa verhoogt opnieuw bod op Telegraaf Media Group

    Talpa, het Nederlandse investeringsbedrijf van mediamagnaat John de Mol, heeft zijn bod verhoogd op uitgever Telegraaf Media Groep (TMG) naar 6,50 euro. Talpa biedt daarmee 0,50 euro meer dan het Belgische Mediahuis, dat gisterenavond een akkoord bereikte met TMG over de overname.
    vide

    De familie Van Puijenbroek is via VP Exploitatie grootaandeelhouder in TMG en wees eerdere hogere biedingen van Talpa af. In het gesloten akkoord tussen Mediahuis en TMG gisteren is vastgelegd dat TMG zijn identiteit en Amsterdamse hoofdkantoor houdt en dat de journalistieke onafhankelijkheid binnen het bedrijf ook op lange termijn overeind blijft. Alle merken, waaronder De Telegraaf, blijven bestaan en er zou geen sprake zijn van omvangrijk banenverlies door de overname.

    De vraag is of TMG en VP Exploitatie nu wel verder willen praten met Talpa. Mediahuis en VP Exploitatie verklaarden vorige week nog dat elk bod van Talpa kansloos is, omdat het slechts 20 procent van de aandelen van TMG bezit en dus geen meerderheid kan halen.

    Ook werd bekend dat de raad van commissarissen van TMG de leden van de raad van bestuur aan de kant schoof. In een afzonderlijk persbericht van TMG staat dat dat besluit volgens de toezichthouders "onvermijdelijk" was, omdat het bestuur zich "onrealistisch" en "onvoldoende constructief" zou hebben opgesteld in de onderhandelingen met Mediahuis en VP Exploitatie. Daardoor ontstond volgens de commissarissen het risico dat het consortium eenzijdig een bod zou uitbrengen, zonder de eerder overeengekomen garanties voor TMG.

    "Geen gelijke kansen"

    Talpa liet dan weer weten dat de raad van commissarissen "de herhaalde oproepen om de gesprekken tussen Talpa en TMG te hervatten naast zich heeft neergelegd", aldus de NOS. Daardoor is er volgens Talpa geen sprake meer van een gelijk speelveld tussen de verschillende bieders.

    De raad wil nog verder praten met Talpa, maar de commissarissen lopen niet warm voor de plannen van De Mol. Die zouden niet haalbaar zijn, omdat Van Puijenbroek en Mediahuis hun meerderheidsbelang van ruim 59 procent in TMG niet willen verkopen.