Meest recent

    Peugeot Citroën wil Opel wereldwijd lanceren

    Carlos Tavares, de topman van de Franse autogroep PSA Peugeot Citroën, wil de werknemers van het Duitse merk Opel geruststellen. Volgens hem dreigen er niet meteen grote ontslagen. Bovendien wil PSA het Duitse merk Opel nu wereldwijd gaan promoten en dat houdt perspectieven in. Tot nu toe was Opel beperkt tot de Europese markt.
    AP2014

    "Wij zijn hier om te helpen", zo begon CEO Tavares zijn boodschap aan de werknemers van de Duitse autoproducent Opel en het Britse zustermerk Vauxhall. Gisteren raakte beken dat PSA Peugeot Citroën die twee merken gaat overnemen van General Motors,sinds de jaren 20 eigenaar van Opel en Vauxhall.

    Volgens Tavares is het niet de bedoeling om zwaar in het personeelsbestand van Opel en Vauxhall te hakken. Er liggen daar geen plannen toe op tafel en als er banenverlies is, dan zal dat het gevolg zijn van veranderingen in de auto-industrie, beloofde Tavares.

    Meer nog: Tavares zegt dat hij Opel-Vauxhall kan helpen omdat dat bedrijf nu in dezelfde situatie zit als PSA Peugeot Citroën drie jaar geleden. Dat bedrijf moest toen worden gered door een kapitaalsinjectie door de Franse staat en de Chinese autogroep Dongfeng, die nu de hoofdaandeelhouders van PSA zijn. 

    PSA wil Opel wereldwijd lanceren

    Opvallend was ook de belofte van Tavares om het Duitse merk Opel op wereldschaal te lanceren. Volgens Tavares kan dat het potentieel van Opel nu echt vrijmaken. Dat is een totale ommekeer van het beleid van General Motors tegenover dat merk.

    Volgens sommige analisten is GM verantwoordelijk voor de verliezen van Opel omdat dat merk enkel op de verzadigde Europese markt actief mocht zijn en  daar is de concurrentie erg scherp en zijn de winstmarges erg klein.

    In opkomende markten zoals het Verre Oosten en Latijns-Amerika gaf GM de voorkeur aan Amerikaanse dochterbedrijven zoals Chevrolet en bleef Opel afwezig.

    PSA is op die markten wel actief, onder meer in China, Brazilië en Argentinië, en als de Franse groep de Duitse dochter Opel daar ook zou introduceren zou dat een opsteker kunnen zijn. Opel kan zich in die landen promoten wegens het imago van Duitse technologie, iets waar overal ter wereld naar opgekeken wordt. Zo zijn ook Volkswagen, Audi en Mercedes ook met succes op grote schaal actief in onder meer China, Thailand en andere landen.