Meest recent

    BIVV na indommelen chauffeur reisbus: "Aanpassing rij- en rusttijden autocars niet nodig"

    Het is niet nodig om momenteel iets te veranderen aan de rij –en rusttijden van autocars. Dat zegt het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid BIVV, naar aanleiding van het incident met een reisbus die aan een ongeval ontsnapte nadat de chauffeur ingedommeld was.

    "Een autocar is over het algemeen één van de veiligste vervoersmiddelen. Er gebeuren hoogst zelden dodelijke ongevallen mee", zegt het BIVV. "Het risico om te overlijden in het verkeer als inzittende van een personenwagen is 45 keer hoger dan van een inzittende van een autobus of autocar."

    De rij- en rusttijden voor de chauffeurs zijn trouwens strikt geregeld in Europese regels. Zo mag een chauffeur maximaal 9 uur per dag rijden. Hij mag niet meer dan 4 uur en half aan een stuk rijden. Dan moet hij een pauze van drie kwartier nemen of hij kan kiezen twee pauzes van 15 en 30 minuten te nemen over een periode van 5 uur en 15 minuten.

    De autocarbedrijven zijn niet verplicht om verscheidene chauffeurs voor een reis ter beschikking te stellen, maar als de rijtijd van de chauffeur voorbij is, moet het voertuig ofwel stoppen, of moet een andere chauffeur het stuur overnemen. Het is dus een kwestie van kiezen.

    "Het incident met de indommelende chauffeur is echt uitzonderlijk, er is dus geen reden om de regels aan te passen", zegt het BIVV nog.

    "Regels rij- en rusttijden misschien zelfs iets te strikt"

    Ook de Federatie van Belgische Autobus- en Autocarondernemers ziet in het bijna-ongeval geen aanleiding om de rij- en rusttijden aan te passen. "Ik ben niet op de hoogte van de omstandigheden van dit incident, ik weet zelfs niet of het om een Belgische bus gaat", zegt Patrick Westelinck van de FBAA.

    "Maar de regels in verband met de rij- en rusttijden voor de chauffeurs zijn voor onze sector zeker niet te soepel, ze zijn misschien zelfs iets te strikt", stelt Westelinck. De regels zijn immers vooral gericht op het vrachtvervoer en dat is iets anders dan een reis met een autocar, waar toch regelmatig gestopt wordt voor een bezienswaardigheid of om iets te eten".