Meest recent

    Geen Sprite met suiker meer in Nederland: "Eén soort Sprite is genoeg voor Coca Cola"

    De Nederlandse Sprite wordt Sprite Zero. Coca Cola haalt vanaf volgende week de suikerhoudende variant van de frisdrank voorgoed uit de rekken. Alleen Sprite zonder suiker en zonder calorieën zal nog te verkrijgen zijn. "Coca Cola wil evolueren naar minder en duidelijkere merken. Eén soort Sprite is misschien wel genoeg voor Coca Cola", stelt Tim Smits, professor marketingcommunicatie aan de KU Leuven in "De Wereld Vandaag" op Radio 1.

    Volgens Coca Cola werd Nederland als pionier gekozen omdat het land "een van de meest gezondheidsbewuste landen ter wereld is". Een oprechte bezorgdheid over de gezondheid van de frisdrankgigant of een slimme verkoopstruc?

    Professor marketingcommunicatie Tim Smits ziet in de beslissing eerder een strategische keuze binnen de merkenportefeuille van Coca Cola. "Dat ze dit nu bij Sprite doen, is niet onlogisch. Coca Cola wil evolueren naar minder en duidelijkere merken. Eén soort Sprite is misschien wel genoeg voor Coca Cola."

    "Veilige optie om de Zerolijn door te trekken bij Sprite"

    Waarom wordt er net voor Sprite gekozen en niet voor het moedermerk Cola zelf?

    "Bij cola zie je dat er net een stap teruggezet wordt richting de klassieke cola, deels omdat Cola Light en Zero te veel met elkaar in competitie geweest zijn - light heeft marktaandeel verloren ten voordele van zero - en Coca Cola Life raakt ook niet echt goed binnen in de markt. Daarom heeft men besloten om in te zetten op de klassieke Coca Cola. Kijk maar naar de Cola Zero, die doet weer veel meer denken aan de klassieke Coca Cola. Men zet daar in op hét bekende, hét grote merk. Het is een veiligere optie om bij Fanta of Sprite de Zerolijn helemaal door te trekken."

    Ook Studio 100 zit mee op de kar

    Ook een merk als Studio 100 is volgens Smits al langer bezig met de zoektocht om een evenwichtiger aanbod aan voedingskeuzes aan te bieden - met het logo van Studio 100. Vanaf morgen ligt er ook K3-water in de rekken, maar hun gezondheidsverhaal gaat dus al verder terug in de tijd.

    "De Plopappelen zijn al 8 jaar beschikbaar. Dat is ook hoe het bedrijf het verhaal naar buiten brengt: dat ze willen proberen gezondere alternatieven te steunen. Het gaat hier niet louter over kinderen water laten drinken, maar ook over een soort merkenverhaal. Merken als Studio 100 of Coca Cola zijn op zoek naar een evenwichtigere balans in de portefeuille."

    Die merken zetten in op gezondere alternatieven deels door de toegenomen regulering, maar deels volgen ze ook de normale evoluties van de maatschappij. "Dat ze daar een mooi verhaal over gezondheid aan kunnen ophangen, is mooi meegenomen."

    Sprite blijft voorlopig wel nog in de Belgische rekken

    In België zal de Sprite-variant met suiker wel nog in de rekken te vinden zijn. "Ook wij hebben de doelstelling om tegen 2020 het aantal calorieën in onze drankjes te verminderen. Het is dus een project dat wij nauw in het oog houden, maar voorlopig zijn er geen concrete plannen om Sprite met suiker bij ons uit de winkelrekken te halen", laat Laura Brems, woordvoerder van Coca -Cola weten.