Meest recent

    Minder vervuilende vrachtwagens: goed voor milieu, slecht voor schatkist

    De transportsector schakelt sneller dan verwacht over op milieuvriendelijkere vrachtwagens. Dat is goed nieuws voor het milieu, maar minder goed nieuws voor de schatkist. De regering had op 500 miljoen gerekend, maar het zal bijna 100 miljoen lager uitkomen.

    Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaf de cijfers vrij in het Vlaams parlement na vragen van Bart Van Malderen (SP.A) en Lode Ceyssens (CD&V).

    De kilometerheffing voor vrachtwagens, die begin april vorig jaar werd ingevoerd, levert op werkdagen gemiddeld 2,4 miljoen euro aan inkomsten op. Op werkdagen passeren er ongeveer 135.000 vrachtwagens over onze wegen. Samen leggen ze 22 tot 25 miljoen kilometer per dag af. Maar de inkomsten liggen dus een vijfde lager dan vooraf ingeschat, zowat 100 miljoen. "Dat is een heel pak, maar het is op zich niet negatief te noemen," zegt Weyts, "want het gaat om vrachtwagens die groener zijn dan vooropgesteld."

    Weyts wilde sowieso 100 miljoen uit de opbrengsten rechtstreeks gebruiken om de wegeninfrastructuur te verbeteren, "maar dat is geen probleem," zegt Weyts, "desnoods halen we die middelen uit de algemene begroting."

    Groener, minder kilometers en meer bestelwagens

    Enerzijds schakelt de transportsector sneller dan verwacht over op groenere vrachtwagens, anderzijds worden er ook minder kilometers gereden dan vooraf ingeschat, vooral door buitenlandse chauffeurs, aldus nog Weyts.

    Ook het hogere aantal lichte vrachtvoertuigen - bestelwagens die de heffing ontlopen - speelt een rol, maar Weyts ontkent dat transportbedrijven daarmee op grote schaal de heffing proberen te ontlopen.

    "Er werden tussen 2014 en 2016 zowat dertien procent meer lichte vrachtvoertuigen ingeschreven, maar dat is geen Belgische trend", verklaart de minister. In heel Europa steeg het aantal bestelwagens, door het succes van internetverkoop, met een tiental procent.