Meest recent

    "Oplichting was verschrikkelijk, maar deed nieuwe wind door Studio 100 waaien"

    Hans Bourlon gaat geen enkel onderwerp uit de weg in zijn boek "De blik van Bourlon". Daarin zijn zijn columns uit De Tijd verwerkt, aangevuld met brieven en andere teksten. "Ik ga geen enkel onderwerp uit de weg. We zien wel wat de toekomst brengt, ik kijk er optimistisch naar uit", aldus de 55-jarige manager van Studio 100.

    Hans Bourlon heeft op zijn 55e verjaardag zijn boek "De blik van Bourlon" voorgesteld in "De ochtend" op Radio 1. De manager van Studio 100 gaat geen onderwerp uit de weg in het persoonlijke boek.

    "Het zijn stukjes die gaan over de grote thema’s van het leven met als achtergrond een groot bedrijf, Studio 100. Hoe bepaalde dingen gaan en interacties met mensen verlopen."

    "Toen De Tijd vijf jaar geleden vroeg om stukken te schrijven, merkte ik snel dat schrijven over economie niet mijn ding is. Dat is de Champions League van de columns in De Tijd. Dat is voor Geert Noels en Herman Daems. Ik schrijf over de dingen die dicht bij mij liggen. Over de mensen die ik ken en wat zich in mijn hoofd afspeelt. Men applaudisseerde daarvoor en ik ben op die weg verdergegaan."

    "Niet bang van een wit blad"

    "Ik heb veel positieve reacties gekregen op mijn stukjes en ik ben er in doorgegaan. Telkens als je zo een stukje schrijft en het wordt gepubliceerd, dan wordt daar veel op gereageerd. In het boek staan ook een heleboel andere dingen, onder meer brieven en speeches die ik heb gegeven. Veel van die stukjes heb ik herwerkt en ik heb er een paar nieuwe aan toegevoegd. Op die manier zit er een structuur en een verhaal in het geheel."

    "Ik heb al mijn stukjes herlezen en ben dan beginnen schaven. Ik heb me daar afgelopen zomer mee bezig gehouden en dat was heel plezant werk. Het is altijd leuker om te schaven dan te starten van een wit blad. Dat is een grotere opdracht."

    "Wij hebben jarenlang honderden verhaaltjes geschreven voor kinderseries als “Plop”, “Samson” en “Piet Piraat”. Het wit blad is steeds hetzelfde. De opdracht om vanaf niets te beginnen. Een beeldhouwer heeft een stuk hout met een vorm om mee te starten. Een wit blad is een heel grote opdracht, maar ik ben daar niet bang van. Ik weet hoe je daar tegenaan moet."

    "Er zijn mensen en collega's die mijn stukken lezen en dan denken, ik heb u op een andere manier leren kennen. Er zijn ook mensen die met grote ogen mijn stukken lezen en ik heb heel wat applaus voor mijn stukken gekregen."

    "Oplichtingszaak heeft band gesmeed in het bedrijf"

    "Mislukkingen horen erbij in ondernemen. Ondernemen is fantastisch en heeft een frisse wind gebracht in mijn leven. Maar ondernemen is ook trial en error. Dingen proberen en al eens tegen de muur lopen. Je probeert steeds beter te doen. Het is een beetje zoeken, zoals iedereen in het leven om tot resultaat te komen."

    "Ik ga geen thema’s uit de weg, ook de oplichtingszaak bij Studio 100 niet. Dat is schrikken als je ermee geconfronteerd wordt. Je weet eerst niet hoe groot de zaak is en of die man alleen gehandeld heeft of niet. Dan sta je even in je blootje. Dan sla je over naar een heel praktische modus en kom je daar uit. De zaak heeft in ons bedrijf een grote band tussen de mensen gesmeed. Mensen waren heel verontwaardigd. Ze voelden zich in hun eergevoel gekrenkt en wilden zelfs gezamenlijk klacht indienen om die reden."

    "Ik ga niet zeggen dat je zo een zaak moet meemaken, maar het heeft een aantal dingen geherdefiniëerd in ons bedrijf. Humor rond zo een zaak is een belangrijke manier om het te verwerken. Tijdens het personeelsfeest hebben we er een spel rond gedaan. Het personeel moest me zoeken, want ik zat verstopt met een koffer geld."

    "We zien wat de toekomst brengt. We zijn heel ondernemend in het buitenland en we willen ons aanbod tekenfilms en in de parkensector uitbreiden. Ik heb nog veel plannen. Wat me ook overkomt, ik kijk er optimistisch naar uit", besluit Bourlon.