Meest recent

    "Historisch compromis" in Oosterweeldossier: schop gaat dit najaar al in de grond

    De Vlaamse regering en de actiegroepen hebben eindelijk een akkoord bereikt rond de Oosterweelverbinding. Dat hebben alle partijen bevestigd op een persconferentie. De schop zou dit najaar al in de grond gaan. "Na twintig jaar stoppen we met discussiëren en procederen, maar gaan we investeren."

    Het was een behoorlijk opgetogen minister-president Geert Bourgeois (N-VA) die de persconferentie vanmiddag opende. Afgelopen nacht werd er - na twintig jaar "palaveren" - namelijk een akkoord bereikt tussen de Vlaamse regering en de actiegroepen in een dossier dat al twintig jaar meegaat. "Samen zetten we een historische stap in dit ontzettend belangrijke dossier", zei Bourgeois.

    Een compromis willen ze het niet noemen, wel een "toekomstverbond". "Dit is een toegeving noch compromis", zegt overkappingsintendant Alexander D'Hooghe. "Dit heeft niets te maken met compromissen, wel met heldere en logische stappen die de mobiliteit en de leefbaarheid omhoog zullen krikken. Iedereen neemt verantwoordelijkheden op. De agenda's worden op elkaar aangesloten."

    "Lasagne van vier lagen"

    De intendant spreekt over een verbond met vier lagen, zoals "een lasagne". De eerste laag is de volledige overkapping van de ring, waar 1,25 miljard euro voor wordt uitgetrokken. 250 miljoen euro wordt nu al opgehoest door de stad Antwerpen en de haven. Voor het resterende miljard wordt ieder jaar geld opzijgezet door de Vlaamse overheid. Het gaat om geld in de pot Mobiliteit dat uiteindelijk niet wordt gebruikt, omdat er projecten zijn uitgesteld of geannuleerd. "We schuiven het niet door naar de volgende regering", zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Met het bedrag zal hoe dan ook niet heel de ring kunnen worden overkapt, maar het geld zal worden gebruikt voor een eerste deel.

    De tweede laag is de verbinding van de Antwerpse ring met Oosterweel voor het verkeer dat in de stad moet zijn. Voor het verkeer dat rond de stad moet, is er het radicaal haventracé. Zij worden omgeleid via de A102 en de Liefkenshoektunnel. Om de capaciteit op dat tracé te verhogen, komt er een tweede Tijsmanstunnel. Ten oosten van de stad worden doorgaande wagens en vrachtwagens omgeleid via een nieuw aan te leggen verbinding tussen de E313 en de E19.

    Als vierde - en laatste - laag maakt de regering zich nog sterk dat er een modal shift zal komen. Concreet willen ze de helft van de auto's van de Antwerpse ring laten verdwijnen. Zij zullen moeten worden aangemoedigd om alternatieven - zoals het openbaar vervoer of de fiets - te nemen. Ook daarvoor zal er volgens de regering flink wat geld worden vrijgemaakt.

    De actiegroepen tonen zich ook tevreden met het plan en beloven in ruil om hun klacht bij de Raad van State terug te trekken. Ook de geplande volksraadpleging komt er niet.

    Veel geduld

    Minister Weyts benadrukt op de persconferentie het belang van het akkoord. "Antwerpen heeft onlangs de titel van filehoofdstad overgenomen van Brussel. Dit is een zaak van alle Vlamingen, van de hele Vlaamse economie", zei hij. "De afgelopen jaren hebben we stap per stap gewerkt om te komen tot wat nu voorligt. Met veel geduld, veel diplomatie en veel samenwerking."

    "Het aanduiden van een intendant was niet het domste idee dat we ooit hebben gehad", lacht hij nog. "We zijn afgestapt van het conflictmodel en overgegaan naar een samenwerkingsmodel. We (regering en actiegroepen, nvdr.) troffen elkaar voor de rechtbank, nu aan de werkbank. Na twintig jaar stoppen we met discussiëren en procederen en gaan we investeren. De eerste schop gaat dit jaar nog in de grond."