Meest recent

    "Volledig management van Renault betrokken bij uitstootgesjoemel"

    Volgens het Franse persbureau AFP is het hele management van de autobouwer Renault betrokken bij een schandaal waarbij de uitstoot van dieselwagens kunstmatig verborgen werd. Dat zou de positie van topman Carlos Ghosn in het gedrang kunnen brengen. Eerder was de vorige CEO van de Duitse groep Volkswagen moeten opstappen na een gelijkaardig schandaal.

    In januari raakte bekend dat inspecteurs van de fraudedienst in Frankrijk een onderzoek waren gestart naar de autoproducent Renault. Ook dat bedrijf zou gesjoemeld hebben met software om de uitstoot van dieselwagens kunstmatig laag te houden bij testen. Dat was eerder al gebleken bij de Duitse concurrenten van Volkswagen en Audi.

    Gisteren publiceerde de Franse krant Libération een document van de antifraudedienst waarin het gesjoemel door Renault bevestigd zou worden. Vanavond meldden AFP en de beurskrant Les Echos dat "de hele keten van het topmanagement" van de Franse autogroep betrokken zou zijn bij het vermoedelijke gesjoemel met de uitstoot van dieselwagens. 

    Dat zou gaan tot de hoogste regionen van Renault, dus tot en met CEO Carlos Ghosn (foto in tekst), nochtans één van de meest succesvolle managers in Frankrijk. Als het bericht bevestigd wordt, kan dat de positie van Ghosn in het gedrang brengen.

    Eerder was een gelijkaardig schandaal uitgebroken bij de Volkswagen Group. Dat had tot het ontslag van VW-topman Martin Winterkorn geleid.

    Ook Renault en Fiat Chrysler worden verdacht

    Midden januari raakte bekend dat inspecteurs van de Franse antifraudedienst een onderzoek waren gestart naar Renault. Dat zou het gevolg zijn van het eerdere schandaal bij Volkswagen Group.

    Renault heeft tot nu toe ontkend dat het de software had gemanipuleerd om de uitstoot lager te laten lijken dan in werkelijkheid. Concreet zou het gaan om de uitstoot van het erg schadelijke stikstofdioxide of NO2. Het zou gaan om 900.000 verkochte voertuigen.

    Ongeveer rond dezelfde periode raakte bekend dat ook in de Verenigde Staten vermoedens waren gerezen over gesjoemel bij de Italiaans-Amerikaanse autogroep Fiat Chrysler.

    In januari had de beurskoers van Renault een forse klap gekregen. Vandaag heeft Renault op de beurs van Parijs nog eens meer dan drie procent moeten prijsgeven. Beleggers vrezen dat een mogelijke betrokkenheid bij het Dieselgate-schandaal het bedrijf veel geld zou kosten. Bij Volkswagen zijn de kosten voor boetes en aanpassingen opgelopen tot 20 miljard euro.

    Braziliaans wonderkind achter Renault

    Als Renault inderdaad betrokken is bij grootschalige uitstootfraude, kan dat niet enkel gevolgen hebben voor de beurskoers. Ook de positie van topman Carlos Ghosn zou onder vuur komen te liggen.

    De Braziliaan met Libanese "roots" wordt nochtans beschouwd als één van de meest succesvolle topmanagers ter wereld. Ghosn -een veteraan van de bandengroep Michelin- werkt sinds 1996 voor Renault. Hij was de drijvende kracht achter de alliantie met Nissan, waarbij Renault een flink belang in de Japanse rivaal nam. Ghosn leidde de herstructurering van het toen noodlijdende Nissan en dat succes catapulteerde hem in 2005 naar de top van Renault.

    Lange tijd was hij zelfs topman van zowel Renault als Nissan en toen die laatste onlangs een groot minderheidsbelang nam in de Japanse concurrent Mitsubishi Motors, nam hij ook daar de leiding over. Ghosn staat nu op het punt om Renault (met het Roemeense Dacia/Logan), Nissan en Mitsubishi uit te bouwen tot een autogroep op wereldschaal.