Meest recent

    Grote doorbraak in Oosterweeldossier: Vlaamse regering en actiegroepen bereiken akkoord

    De Vlaamse regering en de actiegroepen hebben een "historisch compromis" bereikt in het Oosterweeldossier in Antwerpen. De details zijn nog niet bekend, maar worden wellicht vandaag wel al voorgesteld. Met het akkoord zullen de werken wellicht snel kunnen starten.
    Jonas Roosens

    Overkappingsintendant Alexander D'Hooghe kwam eind vorige maand met goed nieuws op de proppen. Na enkele gesprekken met de verschillende partijen - en verkennende analyses - bleek een oplossing in het jarenlange aanslepende dossier niet langer uitgesloten. Sindsdien zitten zowat alle hoofdrolspelers rond de tafel om een compromis uit te werken.

    Afgelopen nacht kwam er een doorbraak. De Vlaamse regering bereikte namelijk een akkoord met de actiegroepen Ademloos, Ringland en stRaten-generaal. Vanochtend zit er een politieke stuurgroep bijeen, bestaande uit de kern van de Vlaamse regering en de stad Antwerpen. Daar wordt wat de afgelopen uren op tafel lag afgeklopt. Om 11 uur staat er een persconferentie gepland.

    Officieel zijn er nog geen details bekend, maar volgens onze informatie ligt het akkoord dicht bij wat de overkappingsintendant eind vorige maand voorstelde. Daarbij rijdt het doorgaand verkeer ver van de stad, onder meer door de Liefkenshoektunnel en langs de nieuw aan te leggen verbindingsweg A102. De Oosterweelverbinding zal dienen voor het plaatselijk verkeer. Een overkapping van de ring blijft mogelijk.

    In ruil zouden de actiegroepen hun klacht bij de Raad van State intrekken. Niet onbelangrijk, aangezien die Raad volgende maand al de de vergunningen dreigde te vernietigen. De actiegroepen stoppen ook het plan om een volksraadpleging te organiseren, hoewel daar onlangs nog de nodige handtekeningen voor werden verzameld. 

    "Maar er zijn ook nog heel wat zaken onduidelijk", zegt VRT-journalist Bert Rymen. "Zo weten we nog niet wanneer de werken zouden kunnen starten of hoe de financiering geregeld wordt. Er gaan bedragen van 4 miljard euro de ronde, maar wie zal dat ophoesten? Betaalt de Vlaamse regering alles of zal ook de stad bijleggen? Maar er werd ook gedacht om de gebruikers te laten betalen, via een tolheffing."