Meest recent

    Unilever gaat merken zoals Becel en Flora verkopen

    De Brits-Nederlandse voedings- en schoonmaakgigant Unilever gaat voor bijna zeven miljard euro merken verkopen. Op die manier wil de groep meerwaarde tot stand brengen voor de aandeelhouders. Onlangs sloeg Unilever met succes een overnamebod van de Amerikaanse groep Kraft Heinz af.
    foto Peter Hilz (C)

    De mislukte aanval van Kraft Heinz op Unilever heeft sporen nagelaten. Het bod werd weliswaar ingetrokken, maar toch heeft dat een en ander in beweging gezet bij het Brits-Nederlandse concern Unilever.

    Dat zou volgens Britse media nu de hele margarine-afdeling in de etalage zetten, met andere woorden te koop aanbieden. Het gaat om erg bekende merken zoals Becel, Flora, Stork en Bertolli. Onder meer private equity-groepen zoals Bain Capital en CVC en zelfs Kraft Heinz zouden interesse getoond hebben.

    In totaal zou die margarine-afdeling zo'n zeven miljard euro waard zijn. Unilever zou de opbrengst deels kunnen uitkeren aan de aandeelhouders of eigen aandelen inkopen. Op die manier hoopt de directie de greep op het bedrijf te versterken, mocht zich een nieuwe kandidaat-overnemer aanbieden.

    Unilever is een erg groot bedrijf en heeft onder meer merken zoals de ijsjes van Ben & Jerry's, sauzen van Calvé, aftershave van  Brut, soepen van Knorr en Unox en zeep en tandpasta van de merken Dove, Signal, Sunlight, Zwitsal en Persil in handen. Die blijven echter bij Unilever.