Meest recent

    Aantal verkeersdoden in Vlaanderen daalt met 15 procent: "De shitload is me dat waard"

    Vorig jaar zijn op Vlaamse wegen zo'n 320 verkeersdoden gevallen, een daling met 15 procent. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is tevreden, maar beseft dat er nog werk aan de winkel is. "Er volgen nog onpopulaire maatregelen zoals bijna overal trajectcontrole op de autosnelwegen", kondigt Weyts aan. "Ik krijg voor die maatregelen een shitload over me heen. Maar als die maatregelen resulteren in een daling van het aantal verkeersdoden, is het mij dat allemaal waard."

    In 2014 steeg het aantal verkeersdoden in Vlaanderen nog tot "de schande van" 400. Een jaar later daalde dat aantal lichtjes tot 378 en in 2016 vielen er nog minder doden: in totaal lieten vorig jaar 320 mensen het leven bij een verkeersongeval op de Vlaamse wegen.

    In West-Vlaanderen was er een stagnering, maar alle andere Vlaamse provincies tekenden een daling op. Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant noteren zelfs een nieuw laagterecord.  "Dit is een aanmoediging om resoluut verder te gaan op de ingeslagen weg", reageert minister Weyts.

    Maar: bij het aantal ongevallen met vrachtwagens vielen er in 2016 wel aanzienlijk meer doden dan in 2015. Bovendien is het cijfer van 320 nog ver weg van de doelstelling van maximum 200 verkeersdoden in 2020. Dat beseft ook minister Weyts. "Het cijfer is echt geen reden om op onze lauweren te rusten, integendeel. Er volgen nog onpopulaire maatregelen."

    Nog onpopulaire maatregelen

    Aan welke concrete maatregelen denkt minister Weyts? "Dit jaar wordt de rijopleiding al strenger gemaakt. Er komen ook nog extra trajectcontroles bij in heel Vlaanderen. Vanaf volgend jaar zorgen we er ook voor dat er op de autosnelwegen bijna overal trajectcontrole zal zijn."

    "Die trajectcontroles zullen een grote shift in de gedachten teweegbrengen, met name dat we ons voortaan overal op de snelwegen in heel Vlaanderen zullen moeten houden aan de maximale snelheid en niet enkel waar er voor controles wordt gewaarschuwd", verwacht Weyts.

    Voor zulke "onpopulaire" maatregelen krijgt Weyts naar eigen zeggen heel wat kritiek te slikken. "Ik krijg bij dit soort beslissingen telkens een shitload aan shitmails. Maar als die maatregelen resulteren in een daling van het aantal verkeersdoden, is het mij dat allemaal waard."