Meest recent

    Vakbonden bij loodsen houden stiptheidsacties

    Het scheepvaartverkeer ondervindt al sinds vrijdag hinder door stiptheidsacties van de loodsen. Hun vakbonden verzetten zich namelijk tegen het "eenzijdige" akkoord dat vrijdag bereikt werd tussen Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) met de Beroepsvereniging van Loodsen (BvL), een vakvereniging voor rivierloodsen.

    Vrijdagmiddag was er al meteen een kleine stiptheidsactie van het loodspersoneel. Toen zei de BvL nog dat verdere acties van de baan zouden zijn. Maar niets is minder waar: sinds het weekend blijven de loodsen stiptheidsacties houden. Overleg in het sectorcomité, gisteren, heeft daar niets aan kunnen veranderen. De andere bonden waren kwaad en verwierpen het "eenzijdige" akkoord.

    Weyts en de BvL bereikten vrijdag een akkoord over een twintigpuntenplan om het loodswezen te optimaliseren en wachttijden voor schepen te verminderen. Maar de bonden kunnen zich niet vinden in één omstreden punt van het plan: de zogenoemde multivalentie. Daardoor zouden zeeloodsen bijvoorbeeld ook op de Schelde kunnen worden ingezet en omgekeerd.

    De invoering van multivalentie voor rivierloodsen werd vrijdag op de lange baan geschoven, tot na 2019. Tot die tijd wordt gekeken of andere maatregelen de wachttijden voor schepen kunnen verminderen. Het terugdringen van de wachttijden is van groot belang om Antwerpen als haven aantrekkelijk te houden voor grote rederijen.

    Eisen

    "We willen gelijk loon, gelijke dienst- en beurtregeling, gelijke rusten, enzovoort. Voor de multivalentie heeft het geen zin als één van de korpsen niet zou meedoen", zegt Gerda De Norre, secretaris van VSOA, dat vooral zeeloodsen vertegenwoordigt.

    Bij ACOD, dat eerder sterk staat bij de zee- en kustloodsen, legde men sociale accenten op tafel. "Men wil besparen, maar niet zonder duidelijkheid over het dossier van 'zwaar en belastend werk'", zegt afgevaardigde Michel Defer. "We hebben geëist dat we, net zoals de rivierloodsen, extra aanwervingen krijgen. De overheid is daar niet aan tegemoet gekomen."

    Hardere acties?

    Binnenkort zou opnieuw worden gepraat met de minister. Intussen houden stiptheidsacties van VSOA en ACOD van tijdens het weekend wel aan. Hun leden nemen rusttijden maximaal op, wat schepen een aantal uur kan vertragen. Defer sluit ook hardere acties niet uit en wijst erop dat ook andere watergebonden functies meekijken.

    Bij het kabinet van minister Weyts klinkt het kort dat "de verdere gesprekken lopen op basis van de akkoorden die in maart vorig jaar gesloten zijn".