Meest recent

    Belgische reizigersorganisatie krijgt Ryanair op de knieën

     Luchtvaartmaatschappij Ryanair moet schadevergoedingen betalen aan zes Belgen, omdat hun vluchten vertraging opliepen. Dat heeft de handelsrechtbank in Charleroi beslist. De rechter pikt het niet langer dat Ryanair zijn klanten verplicht om via een Ierse rechtbank een schadevergoeding af te dwingen. De uitspraak is een overwinning voor de Belgische reizigersorganisatie Happy Flights die tientallen zaken heeft lopen tegen Ryanair.  

    "In de algemene voorwaarden van Ryanair staat dat wie een compensatie wil, het bedrijf moet dagvaarden voor een rechtbank in Ierland. De rechter heeft nu gezegd dat Ryanair dit niet meer mag inroepen, ook al staat dat in hun algemene voorwaarden", zegt Peter Van Hende van reizigersorganisatie Happy Flights aan VRT Nieuws. "Volgens de rechter is dit niet eerlijk ten opzichte van de passagiers."

    Happy Flights staat reizigers bij die een schadevergoeding eisen van Ryanair, omdat hun vlucht vertraging opliep.

    "Veel te weinig passagiers weten niet dat ze recht hebben op een compensatie en als het hen dan ook nog eens moeilijk gemaakt wordt om die af te dwingen, geven ze snel op", zegt Van Hende.

    Ryanair gaat in beroep tegen de uitspraak. Ze vragen hun klanten om hun schadeclaims rechtstreeks bij de maatschappij in te dienen. Maar volgens Peter Van Hende wimpelt Ryanair die schadeclaims altijd af. "Zo zijn er mensen aan wie Ryanair geld beloofd heeft, maar dat nooit te zien krijgen. Soms wordt enkel een korting op een volgende boeking beloofd. Of worden mensen gewoon afgescheept", zegt Van Hende in Het Nieuwsblad.

    In de twee rechtszaken waar de rechter nu uitspraak over deed, moet Ryanair een schadevergoeding betalen van 250 à 400 euro. De vluchten hadden meer dan drie uur vertraging.