Meest recent

    4 BV's over het Gentse mobiliteitsplan: "Het kan chaos worden, het kan meevallen, laten we afwachten"

    Maandag treedt het omstreden nieuwe Gentse mobiliteitsplan in werking. Omstreden omdat het plan zowel hevige voor- als tegenstanders heeft. Volgens het stadsbestuur is het plan noodzakelijk om onder meer zuurstof te geven aan de binnenstad. Volgens tegenstanders heeft het een zeer grote impact op de gewone Gentenaar en heeft die laatste onvoldoende inspraak gekregen. Wat vinden bekende stroppendragers van het plan?

    Lieve Blancquaert: "Ik hoop op echte mentaliteitswijziging"

    De Gentse fotografe Lieve Blancquaert juicht het mobiliteitsplan alvast toe. "Ik ben voor het plan en vind het goed dat er eindelijk iets gebeurt”, zegt ze aan onze redactie. Ze vindt het ook goed dat het stadsbestuur open staat voor dialoog. “Veel mensen zijn bang om stil te staan op de ring, maar de praktijk zal uitwijzen wat er nog moet worden bijgestuurd.”

    Zelf woont ze in een straat waar met het nieuwe plan niets verandert. “Ik kan me voorstellen als je in een straat woont waar plots veel meer verkeer voor je deur is, dat je dat minder vindt”, zegt de fotografe daarover. Ze hoop vooral dat het nieuwe plan een echte mentaliteitswijziging gaat teweeg brengen. “Het moet veranderen, het kan niet anders.”

    En voor die mentaliteitsverandering heeft ze alvast goede hoop. “Ik hoorde een fietsenmaker zeggen dat hij nu de handen vol heeft, omdat een bedrijf bij hem tientallen fietsen heeft gekocht. Fietsen die dat bedrijf aan hun werknemers wil geven.”

    An Pierlé: "Persoonlijk ga ik afwachten"

    BENOIT MUSSCHE

    Muzikante An Pierlé kan er naar eigen zeggen nog niet goed aan uit. “Misschien komen er wel heel positieve kanten naar boven met het mobiliteitsplan, misschien ook net niet. Ik weet het nog niet”, zegt ze aan onze redactie. “Wie met de auto rijdt in Gent, houdt alvast wel zijn hart vast. Persoonlijk ga ik afwachten.”

    Zelf woont ze in de binnenstad en doet ze zo goed als alles te voet of met de fiets. “Als je zo middenin de stad woont, is verkeersluw wel handig. Al kan ik met ook wel mogelijke problemen voorstellen”, zegt ze. Ze verwijst onder meer naar het feit dat wie de binnenstad in wil met de wagen, altijd een vergunning moet hebben.

    Het steekt de muzikante wel dat er niet meer geïnvesteerd wordt in openbaar vervoer. “Als er genoeg openbaar vervoer is, gaan de mensen het wel nemen”, zegt ze resoluut. “De auto is vaak geen optie, want je staat toch stil, maar als je ’s avonds nog een trein of een bus wil nemen, gaat dat vaak niet.”

    Herman Brusselmans: "Het kan meevallen, maar ook totale chaos worden"

    Schrijver Herman Brusselmans heeft het mobiliteitsplan niet altijd een warm hart toegedragen. “In het begin was ik inderdaad tegen”, steekt hij van wal. “Maar er valt nu eenmaal weinig aan te doen. Ik wacht voorlopig af en ga het nog niet afschieten. Ik stel voor dat we het een paar weken proberen.”

    Brusselmans rijdt niet met de auto, maar verplaatst zich meestal met zijn motor. “Ik heb intussen door waar ik wel nog en niet meer met de motor ga mogen komen, maar een aantal mensen en zaken gaan het volgens mij wel een pak moeilijker krijgen”, zegt de schrijver. “Er zal veel meer gestapt moeten worden.”

    Bij het plan wordt verkeer telkens terug naar de stadsring, de R40, gestuurd. Brusselmans hekelt dat er net nu bij de aanvang van het plan nieuwe werkzaamheden zijn begonnen aan die ring. “Dat is iets wat ik niet snap, maak dan toch eerst dat die ring in orde is”, zegt hij daarover. Toch blijft de schrijver terughoudend: “Laten we het afwachten en eind april bekijken of het marcheert of het totale chaos is.”

    Kirsten Lemaire: "Goede vriendin van mij vreest klantenverlies"

    © VRT / STUBRU Damon

    Studio Brussel-presentatrice Kirsten Lemaire woont in Gent, maar ligt naar eigen zeggen niet erg wakker van het nieuwe mobiliteitsplan. “Altijd als er een nieuw plan is, is er eerst veel tegenstand”, zegt ze. Al kan ze wel begrip opbrengen voor wie niet is opgezet met het plan. “Het hangt in veel gevallen af waar je moet komen en waarom je er moet zijn. Een goede vriendin van mij levert bijvoorbeeld soep in het centrum en voor hen is het echt wel een probleem", zegt Lemaire. "Grote soeppotten kun je onmogelijk met een "alternatief vervoersmiddel" tot bij de klanten krijgen. Zij vrezen echt wel voor klantenverlies."

    Lemaire woont zelf niet in de binnenstad, maar door het plan wordt voor haar wel de kortste weg (red. met de auto) naar het stadscentrum doorgeknipt. “Ik zal er nu beter over moeten nadenken hoe ik er geraak”, zegt ze. “Met de fiets woon ik een kwartiertje van het centrum, maar met de twee kinderen gaat dat niet altijd. Het zal eerder met de bus worden dan, die stopt bij ons om de hoek.” Ze hoort wel dat veel mensen in haar omgeving zich volop aan het organiseren zijn. “Er wordt overwogen om een bakfiets te kopen of een fiets met meerdere kinderzitjes”, zegt ze.

    Ze vreest ook dat de eerste dagen chaotisch zullen verlopen. “Pas na de paasvakantie zal echt blijken of het goed in elkaar zit of niet”, zegt ze daarover. “Na een tijdje ken je wel de gemakkelijkste manier om van a naar b te geraken. We zullen ons wel aanpassen.”