Meest recent

    Onderzoek bijna-botsing vliegtuigen: "Luchtverkeersleiders hebben correct gehandeld"

    Het onderzoeksrapport over de bijna-botsing begin oktober vorig jaar op Brussels Airport toont aan dat "de luchtverkeersleiders correct en volgens de instructies hebben gehandeld en dat een "go around" de enige juiste beslissing was". Dat besluit Belgocontrol uit het rapport van de Air Accident Investigation Unit (AAIU) over het incident.

    Een "go around" of doorstart is een standaardprocedure waarbij het vliegtuig in plaats van te landen opnieuw naar een beperkte hoogte klimt om vervolgens opnieuw volgens de procedures te naderen voor de landing.

    Het rapport stelt ook vast dat het baangebruik op het moment van het incident gerechtvaardigd was. Belgocontrol-woordvoerder Dominique Dehaene wijst erop dat het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart en minister van Mobiliteit François Bellot dat eerder al hadden bevestigd. "Omwille van de windrichting en -sterkte moest op dat moment gebruikgemaakt worden van banen 07R en 01", zegt hij. Die banen kruisen elkaar.

    Hoewel Belgocontrol naar eigen zeggen niets te verwijten valt, werden er toch lessen getrokken uit het incident. Er werd een interne nota verspreid waarin luchtverkeersleiders opgeroepen worden om bij gebruik van kruisende banen piloten nog explicieter op de hoogte te brengen van nabije vliegtuigen. Zo is het bijvoorbeeld nog duidelijker dat ze moeten wachten op een landend vliegtuig voor ze zelf mogen opstijgen.